Plattformsleverantören slår ihop Norden – snuddade vid 600 miljoner

"Hälften var composable commerce-projekt".

E-handelsleverantören Vaimo meddelar idag att man bildar en gemensam organisation för Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Genom att slå ihop verksamheten över de nordiska grannländerna är vi övertygade om att vi kan vägleda och hjälpa våra kunder ännu bättre. Detta genom att ha en närmare tillgång till en bredare bas av kompetens inom digital kundupplevelse och projektleverans i världsklass, säger Robin Carlsson, Norden-vd på Vaimo, i en kommentar.

Annons

Är sammanslagningen en effekt av det ekonomiska klimatet?

Nej, vi gör detta som en satsning för att accelerera vår tillväxt och ompositionering. Vi tror starkt på att vi genom att jobba tillsammans som en större enhet, kan tillgodose vår kunders behov ännu bättre, säger han.

Och det verkar inte gå speciellt dåligt för Vaimo när vi frågar om deras senaste siffror.

Omsättningen nådde 590 miljoner kronor, med en lönsamhet strax över 14 procent. Vi körde på riktigt igång vår ompositioneringsresa förra året mot composable commerce och content. Intressant nog är det en stor anledning till den starka tillväxten. Vi lyckades signa 15 projekt bara i den kategorin globalt 2022.

Hur ser ni på headless-trenden och composable commerce?

De projekt som startats senaste året har nästan helt uteslutande varit headless, oavsett underliggande plattform. Composable commerce är fortfarande relativt nytt men där vi ser starkast tillväxt. Ungefär hälften av de nya kundprojekten under 2022 var composable commerce-projekt.

Hur stor del av er business består av e-handel?

Cirka 70 procent av våra intäkter kommer från kunder som arbetar med en e-handelsplattform tillsammans med oss, säger Robin Carlsson.

Annons

Vaimo har en ganska tung kundlista med företag som Helly Hansen, Ericsson, Coca-Cola, Elon, Bauhaus och Lantmännen med flera. Och leverantören jobbar främst med system som Adobe Commerce och commercetools.

Vad innebär denna gemensamma organisation för era befintliga e-handelskunder?

En stor anledning till att vi organiserar oss som en Nordisk enhet, är för att tydligare kunna positionera ett bredare erbjudande till våra existerande kunder. Detta då trenden som vi ser går mot mer komplexa digitala landskap som innefattar commerce, content, data och analys, ofta i olika plattformar. Med en enad organisation i Norden får vi bredare erfarenhet, närmare till rätt expertis och kan mer effektivt hjälpa våra kunder växa, säger Robin Carlsson.

LÄS ÄVEN: Plattformarna talar ut – vad kräver kunderna: “Mer eller mindre allt”

Annons