Annons

#12 Ecommerce Hackers: SEO Verktygen som visar allt

I det här avsnittet intervjuas Jorge Castro kring SEO verktygen han älskar mest. Hur kan du som ehandlare gynnas av dessa verktyg? Lyssna för mer info när intervjuren Fedja ställer frågor till Jorge. Ta del av nyttiga tips #sharingiscaring  

SEO (Sökmotoroptimering)

Kort guide för er som vill veta mer.

SEO är ett populärt begrepp som ofta används i marknadsföringssammanhang. SEO står för Search Engine Optimization och är en metod för att få riktad trafik till en webbplats från sökmotorer och dess organiska ranking. Till exempel Google. Viktiga uppgifter relaterade till SEO är att skapa kvalitetsinnehåll, optimera ditt innehåll kring specifika sökord och bygga länkar.

I grund och botten så handlar SEO om att förbättra rankingen hos en webbplats i den organiska delen av sökresultaten på Google. 

Så vilka är de mest betydande faktorerna inom SEO och där ni även kommer få ta del av tips på vägen. Bland annat kommer vi att titta på sökmotorer som Google faktiskt fungerar. När du söker efter något i Google, Bing eller någon annan sökmotor jobbar en algoritm i realtid för att ge dig ett resultat som sökmotorn anser vara det "bästa" resultatet. Exempelvis, så scannar Google sitt index på över hundratals miljarder sidor för att hitta en ett resultat som de anser bäst svarar på din sökning.

Men hur avgörs vad som är det bästa svaret på en sökning?

Googles algoritmer och dess funktioner är inte offentliggjorda Men baserat på inlämnade patent och uttalanden från Google, vet vi att webbplatser och webbsidor rankas utifrån några olika delar som du ser i listan nedan.

seo verktyg

Hur rankas resultaten i Google?

Relevans är en väldigt viktig del av Googles algoritm. Om vi tar ett exempel,låt oss säga att du söker efter "goda köttbullsrecept" det är inte direkt så att du då vill se resultat av “smycken”. Google  kommer alltid att först leta efter sidor som är nära relaterade till det sökord som du anger. Och Google rankar inte bara de mest relevanta sidorna som syns på förstasidan. Det finns finns tusentals eller till och med miljontals relevanta sidor för olika söktermer. Exempelvis ger sökordet "köpa bil" miljontals resultat på Google.  För att ranka bra så behöver du rätt seo-kunskaper men samtidigt använda dig av branschens bästa seo verktyg. Google förlitar de sig på tre andra delar av sin algoritm som auktoritet, användbarhet och högkvalitativt innehåll för att ranka resultaten i en ordning som är bäst lämpad för användaren.

Bra seo verktyg är ahrefs, SEOClarity och semrush. Finns en lång lista, det här är dock topp tre.


Innehållets auktoritet är viktigt

En annan viktig del är auktoritet av ditt innehåll. Vilket är Googles sätt att avgöra om innehållet är korrekt och pålitligt. Men hur vet Google om en sida är auktoritativ? Först tittar Google på antalet andra sidor som länkar till den sidan, så kallade bakåtlänkar. Ju fler länkar en sida har, desto högre kommer den sannolikt att rankas. Googles möjlighet att mäta auktoritet via länkar är det som skiljer den från andra sökmotorer, som till exempel Yahoo, som var en av de stora aktörerna början av 2000-talet. 

Lyssna mer om "TA content" som vi väljer att kalla det här https://www.ehandel.se/podd/ta-content-inom-seo-som-dominerar 

user experience

Fokusera på bra användarupplevelser

Användarupplevelsen är också väldigt viktigt för Google. Google kommer inte att vilja placera innehåll högst upp i sökresultaten om det inte har en bra användarupplevelse. Google har även offentligt har sagt att det finns en skillnad mellan innehåll av högre kvalitet och användarvänligt innehåll. 

Låt oss ta ett exempel, och säga att du söker efter "kolesterol diet". Det första resultatet du klickar på (Resultat Y) är skrivet av världens främsta expert inom området. Och eftersom sidan har så mycket kvalitetsinnehåll som användare tycker är intressant, har många länkat till den. Om vi tar ett annat resultat ("Resultat X"). Den är skriven av någon som är relativt ny inom 5:2-dieten och webbplatsen har inte alls lika många länkar som pekar tillbaka till den. Däremot är innehållet välorganiserat i tydliga sektioner och skrivet på ett sätt som de flesta kan förstå. Så vilka slutsatser kan vi dra av detta?

Hög CRO hjälper, lyssna mer här https://www.ehandel.se/podd/cro-2-0-sa-okar-du-din-konvertering

Den sistnämnda sidan kommer helt klart rankas högt på användarupplevelseskala. Och även om resultat X inte har lika mycket auktoritet som resultat A, kommer det fortfarande att fungera bra i Googles sökresultat eftersom det är väldigt användarvänligt. I vissa fall kan detta även leda till och till och med rankas högre än resultat Y. 

Användarupplevelsen mäts av Google till stor del baserat på User Experience Signals baserat på hur användare kommer att interagera med sökresultaten. Om användare verkligen gillar ett visst sökresultat kommer det att få en ranking sökning på Google. En positiv användarupplevelse ökar helt enkelt rankningen på Google.

BETALDA RESULTAT VS ORGANISKA RESULTAT

SEO i praktiken

I grunden handlar SEO om att optimera din webbplats för sökmotorer. Och vad som är det "bästa" resultatet baseras på en algoritm som tar hänsyn till auktoritet, relevans, laddningshastighet och mer. Ditt jobb blir att få en sökmotor se din webbplats som det övergripande bästa resultatet när en användare söker på något på Google. 

Tips på SEO https://www.ehandel.se/podd/seo-snack-med-jorge-castro 

Dom organiska resultaten vs betalda

Resultatsidorna i sökmotorerna är uppdelade i två olika sektioner – de betalda samt de organiska. Organiska sökresultat (ibland kallade "naturliga" resultat) är naturliga resultat som rankas 100% baserat på meriter. Med detta sagt finns det inget sätt att betala Google eller andra sökmotorer för att rankas högre i de organiska sökresultaten. Allting handlar om att optimera din sida så mycket som det bara går. Sökmotorer rangordnar de organiska sökresultaten baserat på hundratals olika rankningsfaktorer. Men i allmänhet anses organiska resultat av Google vara de mest relativa, pålitliga och auktoritativa sidorna i ämnet. 

 

Hur skapar du SEO-vänligt innehåll?

Det är ingen hemlighet att SEO och innehåll är nära kopplade. I allmänhet, ju bättre innehåll du lägger ut där, desto högre rankas du. En bra tumregel är att SEO anpassa ditt innehåll när du skriver. Men det är givetvis in så enkelt. I grund och botten så handlar det om att skapa en webbplats som folk älskar! Google, likt andra sökmotorer är utformade för att mäta olika signaler på webben så att de kan identifiera webbplatser som användare gillar bäst. Med det sagt, så är SEO verkligen hårt långsiktigt arbete som kommer att kräva mängder av er tid.


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!