Helgspecial: Polarpumpen slog 160 miljoner – trots kampen mot vädret

"Både spännande och jobbigt".

Efter en tillväxt på 25 procent, vilket man menade var betydligt snabbare än marknaden som helhet, kunde Bygghemma Group för ett par veckor sedan meddela sina siffror för helåret 2019.

LÄS ÄVEN: Bygghemma ökade med 25 procent - slår 6 miljarder

Annons

Byggjätten har tillbringat de senaste åren med att köpa upp nätbutiker inom bygg- och inredningssegmentet. 2017 gick e-handeln Polarpumpen med i gruppen och sedan dess har tillväxtkurvan pekat spikrakt uppåt. År 2018 ökade omsättningen med cirka 15 procent till 132 miljoner - en utveckling man lyckades toppa 2019.

Vi har ökat från 132 till 163 miljoner i omsättning så vi är nöjda även om vårt mål egentligen var satt till 176 miljoner. Vi säljer mycket energisparprodukter och är väldigt beroende av vädret, säger Polarpumpens vd Martin Gerre till Ehandel.

"Hade räknat med mer"

Som exempel tar han upp de senaste årens somrar, som bjudit på ovanligt varmt väder.

De flesta skulle inte köpa en bil utan AC men ligger ändå och sover i 30 graders värme. Men sedan sommaren 2018 är det även väldigt populärt med produkter som ger kyla.

Tidigare år har Polarpumpen dragit in cirka 60 procent av sin omsättning på hösten, då kunderna har förberett sig för årets kyligare månader. Det här året har dock den riktiga kylan uteblivit i stora delar av landet och därmed kom avslutningen på 2019 inte riktigt upp i de försäljningsnivåer som man hade hoppats på.

Vi ökade något från förra året. Men vi gjorde flera satsningar för att kunna öka försäljningen och hade räknat med att det skulle resultera i mer.

Nya kategorier får upp säljet

Och även om värmepumpar i många fall kan användas både för att värma upp och kyla ner så räcker de varma somrarna inte riktigt till för att väga upp avsaknaden av kalla vintrar.

Det är positivt men den kalla perioden är den absolut största delen av marknaden, konstaterar Martin Gerre, och fortsätter:

Annons

Vi har insett att klimatet är mer oberäkneligt och därför har vi breddat sortimentet med nya kategorier som solceller och bergvärme.

Hur har det tagits emot?

Bra, bättre än väntat faktiskt. Den delen av försäljningen har gett oss en rejäl boost i år.

Det är förmodligen ingen som har missat att hållbarhetstrenden har slagit igenom stort på senare tid, inte minst inom handeln. Men samtidigt som butikerna arbetar hårt med att utveckla och lansera miljövänliga alternativ, så är det ofta priset som avgör när köpet väl ska genomföras.

Premiärsålde till kollega

Polarpumpens lösning är att satsa på vad Martin Gerre kallar som “ekonomiskt energismarta lösningar”.

Alla vill ha lösningar som är bra för miljön men om man inte tjänar pengar på dem så gör man inte investeringen. Vi försöker att hitta produkter som är båda delarna.

Är det lätt att välja ut vilka produkter ni vill sälja?

Nej det är jättesvårt, för det finns inte den mängden miljövänliga produkter. Så där har våra produktchefer en viktig roll, med duktiga produktchefer kan vi leta djupare.

Martin grundade Polarpumpen 2007. Han arbetade då som ingenjör på telefonbolaget Ericsson och hade till en början sin nätbutik som ett extraknäck. Den 30 september 2007 genomförde han sin första försäljning - en värmepump som gick till en teknikkunnig kollega på Ericsson.

Behövde kunnig investerare

Affärerna rullade på och så småningom blev det ohållbart att driva Polarpumpen vid sidan av jobbet på Ericsson. År 2010 gick Martin Gerre över till att arbeta med Polarpumpen på heltid och tog då in Niklas Eriksson som partner i företaget. De båda äger fortfarande varsin andel av företaget, även om Bygghemmagruppen sedan ett par år tillbaka är majoritetsägare.

LÄS ÄVEN: Bygghemma köper majoriteten av e-handeln Polarpumpen

Att vara med i Bygghemmagruppen har enligt Martin Gerre fört med sig stora fördelar, inte minst sett till kontakter och inköp.

Vi stod och stampade och behövde ta oss vidare. Då insåg vi att det finns ju andra som har gjort den här resan förut och kan ge oss den kunskap vi behöver.

Polarpumpen har nu hunnit växa till 28 medarbetare och utöver det har företaget ett antal kontrakterade installatörer runt om i landet. Det finns lagkrav på att man inte får installera sin värmepump själv, vilket innebär att Polarpumpen både säljer och installerar sina produkter.

Ska öka vinsten med 38 procent

Sedan Martin Gerre gav sig in i e-handeln för över ett decennium sedan har det hänt en del inom området värmepumpar och e-handel. Vi på Ehandel har kunnat berätta om både JS Energi och E-klok, och enligt Polarpumpens vd har dessutom flera större kedjor flyttat fram sina positioner inom nischen.

Hur ska ni lyckas för att vinna i den konkurrensen?

Det är skalfördelar som gäller. Man måste vara stor för att få bra priser. Sen är det också viktigt att erbjuda installation och teknisk support. Vi vill vara expertbutiken på nätet och fortsätter vi att arbeta med kundnöjdheten så kommer kunderna att fortsätta komma tillbaka.

Det här året räknar Polarpumpen med att omsättningen ska nå upp i de 176 miljoner som var planen redan förra året. Resultatet ska samtidigt växa från förra årets 6,5 miljoner - då en hel del större investeringar gjordes - till över 9 miljoner i år.

Nu väntar vi bara på riktigt kallt eller riktigt varmt väder. Det är både spännande och jobbigt att vara väderberoende som företagare, avslutar Martin Gerre.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!