Polhus på väg mot 80 miljoner: ”Vi förändrade allt”

Hyrde kranbilar för kundens skull.

Med planer på att revolutionera hela bostadsmarknaden, tog bröderna Anton och Oscar Troedson - kända från bland annat Sortiment.se - för två år sedan över nätbutiken Polhus. Tanken var att med hjälp av e-handeln ge fler chansen att bygga sitt eget hus, och förra året presenterades planen; att växa och inom några år nå en omsättning i mångmiljonbelopp.

LÄS ÄVEN: E-handelsbröder till ny bransch - siktar på 100 miljoner 2020

Annons
Annons

Tog farväl av traditionell transport

Knappt ett år senare står det klart att satsningen går enligt plan. Bolaget ser tillbaka på ett framgångsrikt år och avslöjar var de kommer att landa för 2019.

Vi kommer att nå vårt budgetmål om 80 miljoner kronor i omsättning. Vi hade som mål att nå nollresultat men med anledning av ytterligare kostnader i samband med nedstängning av Norgekontoret kommer vi nog att landa på cirka minus en procent, berättar Oscar Troedson i ett mejl till redaktionen.

Utöver att stänga kontoret i Norge har Oscar och Anton Troedson bland annat hunnit med att byta ut hela personalorganisationen, bygga ett eget IT-system och lansera en ny logistikmodell.  Jämfört med tidigare, då Polhus tillhandahöll en slags "make to order"-lösning, har företaget nu den absoluta merparten av varorna i lager.

Vi satte upp en ny logistiklösning där vi lämnade ett upplägg med konventionella transportleverantörer till förmån för en egen lösning med anställd logistiker, egen ruttplanering, inhyrda kranbilar - allt för att kunna ge kunden en väldigt precis leveransavisering. Vi har konstaterat att detta har varit mycket lyckat med väldigt nöjda kunder som kunnat få exakta tidsangivelser istället för den vanliga upplevelsen där man blir kontaktad av någon större transportaktör som ber dig stanna hemma en hel- eller halvdag för att ta emot paket.

"Ett utmanande år på många sätt"

Under det gångna året har Polhus transformerats från ett produktionsbolag med ett traditionellt återförsäljarnät till en Direct to Consumer-aktör med fokus på e-handel. Företaget har nu centraliserat sitt huvudkontor i Malmö och lagret är placerat i Estland.

2018 var ett utmanande år på många sätt. Vi förändrade mer eller mindre allt i bolaget, konstaterar Oscar Troedson.

Vad händer hos er framöver?

Nästa år ser vi fram emot nya regler för attefallshus, mer produktutveckling och nya modeller i alla våra hussegment, vi når en omsättning om 100 miljoner med ett positivt resultat. Vi fortsätter att anställda personal i Malmö med fokus på stabil och lönsam tillväxt. Vi kommer att ha breddat affärsmodellen till att även innefatta tjänster i form av montering men även bygglovshantering och projektledning, både i Norge och Sverige.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!