Positivt resultat i påsen för Haypp – men grannlandet svek

"Stängd gräns och taxfree".

Snuskoncernen Haypp Group redovisar ett positivt andra kvartal. Omsättningen ökade med 16 procent till 628 miljoner kronor och den organiska tillväxten landade vid 6 procent.

Men även resultatet fick sig en nikokick och vände från röda till svarta siffror, närmare bestämt från -8,6 miljoner till 10,5 miljoner efter skatt. Och aktien har i skrivande stund stigit med drygt 14 procent på beskedet.

Annons

Bolaget växte på samtliga marknader, utom i Norge.

På årsbasis var tillväxten i Norge fortfarande negativ, då vi står inför utmanande jämförelsetal som under 2021 påverkades positivt av en stängd gräns och taxfree, förklarar Gavin O'Dowd, vd på Haypp Group.

Bolaget har nyligen också varit aktivt i jakten på den nya prisjämförelsetjänsterna Prilljakt. Ett sorts Prisjakt och Pricerunner för snus. Men också Minprilla och Snusexpress.

Vi kommer att anmäla Snusexpress, Minprilla och Prilljakt till konsumentverket – och respektive kommun som givit dem försäljningstillstånd för tobak. Nu har även Snusexpress börjat med tv-reklam, vilket är intressant och oroväckande, har Markus Lindblad, chef för externa affärer berättat för Ehandel.

LÄS ÄVEN: Snus-fajten: Snusjätten sågar "Prisjakt" för snus – "direkt olagliga"

Annons