Trotsar konkurshotet: PostNord ökade resultatet med en miljard

Sade upp 800 personer 2019 - bara i Sverige.

För någon vecka sedan kom uppgifter om att PostNord behövde mer pengar för att inte gå mot en säker konkurs, men kort därpå dementerade PostNord att så var fallet och anklagade media för att sprida överdrivna uppgifter.

LÄS ÄVEN: PostNord slår tillbaka: "Alarmistiska budskap som media målar upp"

Annons

Och nu flyttar PostNord fram positionerna ytterligare genom att presentera ett positivt bokslut. Under helåret 2019 ökade PostNord sitt röreseresultat från minus 855 till plus 184 miljoner kronor, det vill säga en ökning med över en miljard. Omsättningen ökade en knapp procent till knappt 38,3 miljarder kronor.

Det förbättrade resultatet för helåret förklaras främst av effektivitetsförbättringar och en bra prisutveckling, konstaterar Annemarie Gardshol, vd och koncernchef på PostNord, i en kommentar till rapporten.

 "Vår strategi är framgångsrik"

Både i Sverige och Danmark har PostNord arbetat för att ställa om verksamheten till följd av digitaliseringen. Under året har företaget investerat omkring 1,4 miljarder kronor i paketterminaler, sorteringsmaskiner och fordon.

Utmaningar till följd av ökande digitalisering och sjunkande brevvolymer möter vi med omställning av brevverksamheten. I Danmark, där brevvolymerna minskat med 75 procent den senaste tioårsperioden, har vi framgångsrikt förändrat sättet att arbeta med brevdistribution och sedan 2016 har vi reducerat bemanningen med motsvarande cirka 4 000 heltidsanställda medarbetare. I Sverige har vi under många år anpassat verksamheten för att möta volymnedgången och under 2019 minskade personalstyrkan i den svenska brevverksamheten med motsvarande drygt 800 heltidsanställda.

Tittar man bara på det fjärde kvartalet uppgick PostNords rörelseresultat till 35 miljoner kronor, vilket var ett rejält tapp från de 193 miljoner som uppnåddes under samma period förra året.

E-handeln driver fortsatt tillväxt i logistikverksamheten och i kvartalet har vi levererat drygt 50 miljoner paket. Jämfört med fjärde kvartalet 2018 har B2C-volymerna ökat med sex procent och på helåret med tio procent. Vår strategi att möta konsumenternas behov och kundernas tillväxt är framgångsrik. Under 2019 har vi investerat cirka 1,4 miljarder kronor i bland annat paketterminaler, sorteringsmaskiner, fordon och digital utveckling, säger Annemarie Gardshol.

Under helåret 2019 ökade PostNord antalet levererade paket till privatpersoner med tio procent. Samtidigt minskade brevvolymerna med åtta procent i Sverige och 13 procent i Danmark.

Annons
Annons