PostNord tappade nära 800 miljoner – “på bekostnad av e-handeln”

"En kraftig nedgång av paketvolymer".

Logistikjätten PostNord har nu rapporterat sina siffror för årets första kvartal och som många andra har man känt av e-handelsdippen som skett under perioden.

Att brevvolymerna fortsätter att minska är förstås ingen chock för någon men PostNord meddelar alltså att även e-handelsvolymerna sjönk under perioden.

Annons

Vi ser ändrade konsumtionsbeteenden sedan pandemirestriktionerna upphört och butikshandeln har fått ett uppsving på bekostnad av e-handeln. Därutöver har många valt att lägga pengar på resor och nöjen, säger koncernchefen Annemarie Gardshol i en kommentar.

Omsättningen under perioden sjönk med 6 procent till 9,77 miljarder kronor och rörelseresultatet dalade från 878 miljoner, Q1 2021, till 98 miljoner kronor i år.

Det minskade resultatet förklaras främst av en kraftig nedgång av paketvolymer, motsvarande -10 (30) procent. Vidare påverkade de minskade brevvolymerna, -13 (-10) procent, resultatet negativt. Sedan pandemirestriktionerna tagits bort på de nordiska marknaderna kan vi konstatera utmaningar med att anpassa kapaciteten tillräckligt snabbt för att möta den kraftiga minskningen av paketvolymer detta medfört, förklarar Annemarie Gardshol.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!