PostNords oro: 08-nummer ställer till det vid hemleverans

"Den kommentaren har kommit upp".

PostNords chaufför har enligt egen utsago varit på plats för att leverera ett paket, men det gick av någon anledning inte. Och samtidigt som chauffören hävdar att man har försökt få tag på mottagaren sitter mottagaren och väntar vid mobilen som inte har ringt.

Känns problemet igen? I så fall är du knappast ensam. Redan 2016 kunde vi skriva om att PostNord efter klagomål från kunderna skulle införa en ny policy. I korthet gick den ut på att logistikleverantören skulle börja ringa vid hemleverans, något som tidigare inte ingick i jobbet.

Annons

LÄS ÄVEN: PostNord lovar att ringa vid hemleverans 

"Tror att det är skräpsamtal"

Den nya policyn har dock inte varit vattentät. Enligt uppgifter till redaktionen, som dessutom själv har varit med om samma sak, händer det fortfarande att chaufförerna inte ringer och att de därmed inte lyckas leverera varorna. Istället har mottagaren fått gå till ett ombud och hämta upp sin order, som hamnat där efter en ny vända till PostNords terminal. Vi tog kontakt med PostNord för att fråga ifall de vet hur vanligt det är att systemet med utkörda leveranser fallerar. Det visar sig att det inte finns någon exakt statistik på det området.

Jag är den första att beklaga om det inte alltid fungerar som det ska. Det kan förstås finnas skäl till att chauffören inte ringer, som att telefonnumret av någon anledning inte finns med på aviseringen, men när numret finns ska chauffören försöka nå mottagaren om hen av någon anledning inte kan leverera, skriver Maria Ibsén, presskontakt på PostNord, till Ehandel.

Enligt Ibsén följer dock PostNord upp alla synpunkter som kommer in, och återkopplar till berörda medarbetare "om något inte fungerat som det ska". Det hjälper tyvärr inte den som lämnat synpunkten, men det hjälper oss att hela tiden bli bättre.

Kanske tror en del mottagare att det är ett ”skräpsamtal”, eftersom det chauffören ringer från ett 08-nummer, vid några tillfällen har den kommentaren kommit upp. Det kan vara bra att känna till att det är så. Det kan också vara bra att känna till att det är en av de saker vi jobbar ständigt för att förbättra.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!