ANNONS

Power preppar för folkfest - "extra kassatält utanför"

Stefan Nyström och Magnus Kreuger
"Ska vara ordning och reda".

Med en försäljning på 1,2 miljoner kronor under en timme och köer som sträckte sig en kilometer långa vid sin senaste varuhusöppning i Stockholm, fortsätter Power nu sin satsning. Elektronikkedjan investerar i fysiska butiker som är tätt sammankopplade med e-handeln. Nästa vecka öppnar kedjan en ny butik i Umeå, byggd på samma strategi.

ANNONS

Den 30 oktober öppnar Power i Avion Shopping i Umeå. Butiken är på 2 100 kvadratmeter och har kostat miljoner kronor att bygga om enligt företagets koncept "framtidens varuhus". Det nya läget beskrivs som mer gynnsamt än det tidigare på Klockarbäcken.

En central del av satsningen i Umeå är kopplingen mellan näthandel och den fysiska butiken, så kallad omnikanal.

Det är många kunder som gillar att kolla hela sortimentet på vår hemsida och beställa till varuhuset. I den nya butiken har vi en dubbelt så stor click & collect-avdelning, säger Stefan Nyström, varuhuschef för Power Umeå.

Strategin att bygga om varuhus för att bättre möta e-handelskunder testades nyligen i Heron City, Stockholm. Den öppningen var resultatet av en investering på 15 miljoner kronor.

Magnus Kreuger, vd på Power Sverige, har tidigare uttryckt en stark tilltro till konceptet.

Jag tror stenhårt på den fysiska butiken och det mervärde den erbjuder våra kunder, sade han i samband med öppningen i Stockholm.

En del av företagets strategi är också att "koppla ihop produktköp med digitala tjänster", som avtal för försäkringar och internetsäkerhet.

Inför öppningen i Umeå förbereder man sig för ett liknande scenario som i Stockholm.

Vi kommer att ha extra kassatält utanför och har hyrt in 500 meter kravallstaket för att det ska vara ordning och reda, och aktiviteter och korvgrillning för att det ska bli trevligt. Det brukar bli rejäl folkfest på våra invigningar och jag tror inte Umeå blir något undantag, säger Stefan Nyström.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se