Prisjakt lanserar ny tjänst: “Ett Bloomberg för e-handeln”

“Som att spela schack på elitnivå”.

I början av året så meddelade jämförelsetjänsten Prisjakt att man skulle fokusera på sina kärnmarknader i Norden. Företaget stängde samtidigt ner på tre marknader och resurser skulle därmed frigöras och kunna fokuseras på andra ställen.

LÄS ÄVEN: Prisjakt stänger på tre marknader: “En strategisk satsning”

Annons

Nu meddelar Prisjakt att man lanserar en helt ny tjänst vid namn Prisjakt Insights.

Prisjakt sitter förstås på en enorm mängd data från sin tjänst. De mäter alla e-handlares priser över tid och håller även koll på lagernivåer. Nu ska man samla datan och göra den tillgänglig i den nya tjänsten Prisjakt Insights.

Vi får många förfrågningar om att göra vår data mer tillgänglig, och nu känner vi äntligen att vi har en produkt som lever upp till förväntningarna. På sikt är vårt mål att Prisjakt Insights ska bli en lika självklar del av e-handeln som Bloomberg är för finansvärlden. För att lyckas med det är det viktigt att verktyget har de funktioner som kunderna efterfrågar. Jag hoppas därför att många registrerar sitt intresse, så att vi kan utveckla verktyget efter den feedback vi får, säger Peter Stark, produktägare på Prisjakt, i ett pressutskick.

Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt, tror att verktyget kan vara till nytta för e-handlare, som sägs ha många variabler att jobba med i dagens snabbrörlig värld. Verktyget ska dock rikta sig till alla som vill ha “en samlad bild av e-handelsmarknaden”.

Att vara e-handlare idag är som att spela schack på elitnivå. Det är ett stort spelfält med många olika aktörer som konstant flyttar om sina positioner. För att lyckas räcker det inte med att enbart fokusera på sin egen affär och prissättning, utan man måste även göra drag baserat på vad andra gör. Med Prisjakt Insights vill vi underlätta för aktörer att navigera rätt i den här snabbrörliga miljön, säger Oscar Hagman.

Prisjakt Insights ska idag ge dagsfärsk information om priser, lagerstatus och rank för olika produkter inom valda kategorier på Prisjakt. Man kan få informationen via Google Data Studio och Google Sheets eller integrera verktyget via ett API.

Annons