ANNONS

Prisjakts vd slår tillbaka mot Klarna: "Redan en marknadsplats”

Peter Greberg är vd för Prisjakt
Prisjakt/Pressbild

"Vi vill vara en motvikt till jättarna".

ANNONS

I veckan stod det klart att Klarna köper Pricerunner för 9,2 miljarder kronor. Tjänsten ska integreras i Klarnas app. På onsdagen meddelade betaljätten även att appen görs om för att bli än mer shopping-inriktad. Den innehåller nu även varumärken/handlare som inte är Klarna-anslutna.

Användaren kan nu shoppa från en rad olika varumärken direkt i appen – och ta del av olika reaerbjudanden och även få live-uppdateringar om leveranser, alltså information om exempelvis var en beställd vara befinner sig just nu. Det finns även en knapp för returer.

När man trycker på ett varumärke, exempelvis Åhléns, HM eller Apotea så leds man vidare till respektive handlares app där köpet genomförs och betalas med Klarnas betallösning. Man kan också shoppa på marknadsplatser som Zalando och Amazon.se via appen. Väl inne i en handlares shopping-app finns det även en betalknapp så att man direkt kan betala sin vara med betaljättens lösning.

Konsumenten blir förlorare

Allt mer shopping samlas alltså i en app. När Klarna framöver även integrerar Pricerunners jämförelseverktyg så kommer varor även kunna prisjämföras.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

Så börjar Klarna likna ett "Spotify" för shopping? Eller rent av en svensk motsvarighet till Amazon och/eller Google Shopping? Nej, absolut inte, sa Klarnas vd i en intervju med Ehandel tidigare i höstas.

Vår ambition är inte att bli en marknadsplats för e-handlare och inte heller att bli "ett Amazon". Istället vill vi hjälpa våra handlare att bli konkurrenskraftigare alternativ till Amazon. Vi vill även göra dem mindre beroende av Google och Facebook när det kommer till att driva organisk trafik. Vi har bara goda intentioner gentemot e-handeln, sa Sebastian Siemiatkowski till Ehandel i september.

Men Prisjakts vd Peter Greberg håller inte med om det och slår tillbaka med full kraft. Klarna är en i princip redan en fullbordad marknadsplats, anser han.

Han börjar med att säga att han tror att konsumenterna blir förlorare på Klarnas Pricerunner-köp. Klarna vill äga hela kedjan, säger han, allt från research till köp – och inkasso.

Det är ett intressant uppköp för e-handelsbranschen. Men det finns potentiellt sett en förlorare och det är konsumenten. För kommer man kunna lita på Pricerunner när de har ägare som driver köp för konsumtion? Nu finns det bara en prisjämförelse-sajt kvar i Norden och det är Prisjakt. Man får hoppas att Klarna vill driva Pricerunner-oberoendet även framåt, säger Peter Greberg.

Hur menar du då?

Det är viktigt för att kunderna ska kunna fatta rätt beslut. De måste få veta om just det här priset är billigast. Jag vet att Klarna själva dementerar att de är nära att bli en marknadsplats. Men jag skulle vilja likna det vid just det, en marknadsplats. De har nu även lanserat en shoppingapp som i praktiken äger hela kedjan. Så vad är skillnaden mot Google Shopping och Amazon? Det finns ju nu en köpknapp och ett ekosystem i Klarna-appen.

"Kastar bensin på köphetsen"

Han tillägger samtidigt att han tycker att det är en väldigt spännande utveckling, där Klarna nu är del av "det stora maskineriet".

Det blir intressant att se om man kan hålla fötterna på jorden och fortsatt stå på konsumenternas sida, säger han.

Han varnar också för att de handlare som väljer bort Klarna riskerar att förlora såväl kunder som konverteringar via Pricerunner. Kommer Pricerunner helt plötsligt bli ett konverteringsverktyg, som framförallt är till för att hjälpa de butiker som är viktiga för Klarna?, frågar han sig retoriskt.

Jag hoppas att Klarna har goda avsikter med köpet av Pricerunner. För om så inte är fallet kan det här bli att kasta bensin på konsumenthetsen, en överkonsumtion på kredit som varken gynnar planeten eller konsumenternas plånbok, påstår Peter Greberg.

Han anser – vilket förstås ligger i hans intresse – att Prisjakts uppdrag, ur det perspektivet, blir allt viktigare. På en marknad med globala giganter som Google, Amazon och Klarna Shopping, så behövs en trovärdig jämförelsetjänst som på riktigt vill hjälpa konsumenter att ta bättre beslut, hävdar han.

Vad ska Prisjakt inta för position framåt i det nya allt mer konsoliderade e-handels-landskapet?

Vi ska fortsätta stå på konsumenternas sida och ha en stark community med reviews. Vi ska också ha riktiga människor som berättar om sina butiker och produkter. Det är något som är ganska unikt för oss – jämfört med globala jättar där reviews bygger på crowsourcing. Vi vill vara en motvikt till jättarna.

Kommer ni att växa framåt?

Ja, det hoppas jag. Vi tillför ny data hela tiden för att göra beslutsprocessen enklare för konsumenterna. Vi jobbar nära e-handlare och konsumenter för att vara trovärdiga och vi är nu den enda fristående aktören på den nordiska marknaden vad gäller prisjämförelser.

Under nästa år kommer Prisjakt att addera nya feature-tjänster, enligt Peter Greberg som dock ber om att få återkomma kring det längre fram.

Det måste hållas lite hemligt nu med tanke på att vi har stora konkurrenter som kanske vill kopiera våra lösningar. Det har hänt förut, säger han men vill inte ge några konkreta exempel på det.

Vad blir nästa steg i Klarnas utveckling?

Det kanske kommer kretsa kring distribution där man även säkerställer leveranser. Jag kan tänka mig något i likhet med Google Shopping som också försöker äga hela shopping-flödet. Men det är rena spekulationer såklart.

David Gustavsson
david@ehandel.se