Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Protesten mot förbud på fri frakt - "sågar av grenen de sitter på"

Karin Johansson och Per Ljungberg
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Går emot facken.

ANNONS

Förslaget att via lagstiftning förbjuda fri frakt har inte tagits väl emot av branschen. Nu har Svensk Handel och Svensk Digital Handel förklarat i en debattartikel, som publicerats på SvD, varför de är emot ett stopp på den fria frakten.

När fackförbunden Handelsanställdas förbund, Seko och Transportarbetareförbundet vill detaljreglera den svenska e-handeln genom att lagstifta bort rätten till fri frakt är de på god väg att såga av grenen som de själva sitter på, skriver skriver Karin Johansson, vd på Svensk Handel, och Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel och fortsätter:

Självklart måste e-handeln, precis som övriga näringslivet, med full kraft ta sig an hållbarhetsfrågan. Men att förbjuda fri frakt är ett både ogenomtänkt och kontraproduktivt förslag som riskerar att straffa ut den svenska handeln som dessutom bär ledartröjan i hållbarhetsarbetet.

De säger att Svensk Handel tillsammans med handlare och distributörer arbetar fram en branschstandard för fossilfria leveranser. Men att det finns en del kvar att göra för att kunderna ska vägledas att välja de mest hållbara fraktalternativen.

"Negativt för jobben"

Man påpekar även hur det allt mer populära paketboxarna innebär samordnade leveranser. Och att hemleveranser är en samhällskritisk tjänst, något som inte minst blivit tydligt under pandemin då regeringen uppmanade svenskarna att e-handla.

Handelns företag har givetvis ett stort ansvar för att underlätta för kunderna att göra hållbara val men vi måste också komma ihåg att det är lönsamma företag som har möjligheten att göra den omställning som krävs. Att straffa ut svenska e-handelsföretag och styra konsumtionen till utländska aktörer är negativt för såväl jobben som för klimatet, skriver de.

Hos Webhallen, som nyligen gjort en storsatsning på fri frakt, reagerar man så här på fackens utspel om ett förbud.

Vi följer utvecklingen med intresse. Som återförsäljare har vi flyttat kostnaden för frakt till oss själva från våra kunder, vilket innebär att frakten fortfarande betalas även om våra kunder inte får den som en kostnad i sina order, säger Filippa Modig, pressansvarig på Webhallen, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: E-handelslarmet från facken - kräver lag om fraktavgift

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!