Purefun hade lust på mer tillväxt – ”något svagare”

Noteringen kostade på.

Purefun-koncernen – som säljer allt från vuxenleksaker till partyprylar och sportkläder – är här med ett rykande färskt bokslut.

Det rör sig förstås om ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från maj i fjol till och med april i år. Och nettoomsättning ökade under perioden till 149,7 miljoner, jämfört med 142,1 miljoner under det föregående räkenskapsåret. Men bolaget är ändå inte helt nöjt med tillväxten.

Annons

Omsättningsökningen var något svagare än beräknat på grund av kriget i Ukraina och hög inflation med minskad konsumtion hos konsumenter, skriver man.

Rörelseresultatet landade på 6,2 miljoner, vilket var nära en halvering från föregående räkenskapsår (12,8). Men det uppges främst bero på att koncernen gick till börsen i början av året.

Det lägre resultatet hänförs främst till engångskostnader om 3,5 miljoner avseende notering av bolaget på Nasdaq First North Growth Market, samt kostnader i samband med flytt av lagerverksamheten.

Köpt flera små e-handlare

Även kostnaderna ökade till 82,7 miljoner (74,1), som en direkt effekt av noteringen. Under året har Purefun även köpt en rad små e-handlare, nämligen:

Mighty Solo, e-handlare inom träningskläder, Sexleksakeroutlet.se, Kalaslagret.se samt Roligaprylar.se. I början av maj köpte man även Woome, som bland annat säljer sexleksaker.

Annons