ANNONS

Rakettillväxt efter krisen – VD:n avslöjar nya miljonsiffror

Julius Jansson Sleth
150 miljoner i fjol.

Efter den dramatiska konkursen och återlanseringen som renodlad e-handel är Teknikmagasinet, under nya ägaren PhoneLife, på uppgång igen. Bolaget redovisar en organisk tillväxt på 40 procent och siktar nu mot en miljon beställningar under 2025. Samtidigt avslöjar vd:n nya omsättningssiffror.

ANNONS

I början av 2024 så förvärvade PhoneLife varumärket Teknikmagasinet ur konkursboet och stöpte om den anrika butikskedjan till en renodlad e-handel. I ett färskt pressmeddelande meddelar bolaget att man växer snabbt med lönsamhet.

Den organiska tillväxten anges till över 40 procent det senaste året, helt utan externt kapital.

Vi landade 2024 på cirka 150 miljoner kronor för PhoneLife AB, vilket inkluderar både PhoneLife och Teknikmagasinet. Tillväxten på 40 procent är för perioden januari till maj 2025 jämfört med samma period i fjol, säger Julius Jansson Sleth och konstaterar att tillväxten de senaste 12 månaderna också närmar sig 40 procent.

Han poängterar att siffrorna är extra starka med tanke på att marknadsföringen för Teknikmagasinet endast var igång från augusti under 2024. Dessutom har man nyligen expanderat genom att lansera Teknikmagasinet i Norge. Teknikmagasinet.no slog upp de digitala portarna i december och började marknadsföras i februari i år.

Danmark kommer upp nu inom kort och sen är Finland på tur, säger Julius Jansson Sleth om expansionsplanerna.

Uppköpet och den snabba omställningen till e-handel har uppenbarligen gett resultat. Med siktet inställt på att passera en miljon beställningar under 2025 tar bolaget nu nästa steg för att hantera den ökade efterfrågan.

Vi ser ett fantastiskt gensvar från våra kunder, som uppskattar att Teknikmagasinets utbud nu är tillgängligt online. Att kunna kombinera ett starkt varumärke med e-handelns fördelar har varit nyckeln till vår tillväxt och lönsamhet, säger Julius Jansson Sleth.

I september flyttar PhoneLife AB till nya, större lokaler i Bredden, Sollentuna. Där kommer lager, logistik och kontor att samlas under ett tak för att skapa kapacitet för både högre ordervolymer och ett breddat sortiment.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se