Rapport: Allt fler shoppar med appar – ”kan slå rekord”

App-handeln kan slå rekord i år.

Handeln via shopping-appar kan slå svenskt rekord under Black Friday, enligt en ny rapport från Appflyer, ett konsultföretag inom varumärkesutveckling och varumärkessäkerhet.

Enligt företaget ökade den globala handeln via mobilappar i fjol med 28 procent – till motsvarande 27 miljarder kronor. Handeln via appar stod också för närmare 65 procent av den globala försäljningen inom digital detaljhandel.

Annons

Utvecklingen är stark även i Sverige. I fjärde kvartalet 2020 ökade antalet nedladdningar av shopping-appar med 45 procent, jämfört med året innan. Från slutet av december 2020 fram till maj i år rör det sig om en tillväxt på 149 procent, enligt Appflyer. Och snittsummorna som svenskarna app-handlade för ökade med 61 procent i slutet av förra året, med start under Black Friday, framgår det.

Som marknadsförare kan det därför vara läge att satsa lite extra på att annonsera på shoppingapparna inför storhelgerna. Men glöm inte att mäta dig mot andra konkurrerande appar. Om användningen av alla appar växer på en marknad, kan din tillväxt ge en falsk bild av verkligheten. Det blir också dyrare att annonsera när konkurrensen ökar, så det är viktigt att räkna på kostnaden för varje ny användare, skriver Appflyer i ett pressmeddelande.

Företaget trycker också på vikten av att ha en sömlös integration mellan app och webbplats.

Potentialen är enorm. Industrianalytiker bedömer att årets globala handel via shoppingappar kommer att nå motsvarande 32 miljarder kronor, med Black Friday och Cyber Monday som startpunkten, hävdar företaget.

Annons