Rapport: Ingen storvinst för XXL – men uppåt för e-handeln

Sportkedjans e-handel växte stadigt.

Norskägda Sportkedjan XXL omsatte motsvarande 2,75 miljarder kronor, under årets tredje kvartal. Det motsvarar en försäljningsminskning med 4,8 procent, jämfört med Q3 i fjol. Rörelseresultatet (EBIT) landade på motsvarande 136 miljoner kronor, mot 227 miljoner i fjol.

I Sverige sålde XXL för 831 miljoner kronor, en nedgång med 2,1 procent. Men det var ändå här som tappet var minst. Allra störst var nedgången i Danmark där omsättningen halverades. Näst störst var tappet i Österrike: 15,4 procent. Den danska marknaden ska dock sägas utgöra en liten del av koncernens totala omsättning.

Annons

Fraktstrulet utmanar

Det var framför allt de globala fraktproblemen som hade negativ inverkan på intäkterna. Samtidigt ökade sportkedjans e-handel med 18 procent. Enligt egen utsago är XXL Nordens största e-handlare inom sport. Och nu är målet att bli ännu större, framgår det.

Cykelförsäljningen påverkades negativt av försenade leveranser för andra kvartalet i rad, och därtill har fraktsituationen varit utmanande och kostnaderna stigit. Trots att det är externa faktorer som har slagit hårt mot oss under kvartalet så kan vi inte vara nöjda med försäljningsutvecklingen och kundtrafiken, kommenterar vd:n Pål Wibe.

LÄS ÄVEN: Fraktkrisen ångar på: Så rustar e-handlarna för Black Friday

Annons