Rapport: Så stor blir Black Week-försäljningen i år

"Varannan konsument handlar mindre".

Black Week står för dörren och prognoserna har gått isär kring vad som väntas bli en ovanlig shoppingfest. Kommer konsumenterna att leta klipp som aldrig förr? Eller håller man fortsatt i plånboken? Branschorganisationen Svensk Handel tror på en dämpning jämfört med tidigare år.

De spår att försäljningen under Black Week och Black Friday kommer att landa på runt 8 miljarder, vilket alltså skulle vara en minskning från 2021.

Annons

Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Samtidigt visar undersökningen att intresset ändå är stort för rea-högtiden. Svenskarna kommer att leta fynd inom allt från kläder och skor till skönhets- och hälsoprodukter och hemelektronik i år. Även om den sistnämnda kategorin väntas gå igenom en dipp.

Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

I undersökningen framkommer också att det vanligaste skälet till att avstå att shoppa under reaperioden är att man har allt man behöver. Många shoppade loss under pandemin, när semesterpengarna lades på prylar istället. Var tredje som avstår, säger dock att så sker på grund av ekonomiska skäl - en rejäl ökning från 2021.

Annons