Reitan avslöjar: Startar e-handel till hösten – ”vi lägger grunden”

"Målet är att vår fysiska butik inte ska skilja sig från den digitala".

Reitan, som driver Pressbyrån- och 7-eleven, går online. Bolaget jobbar just nu hårt för att kunna kunna nå kunderna digitalt, med start redan nu till hösten. Här berättar Henrik Carlsson , som är ny digitaliserings- och IT-direktör, om arbetet som ska ta koncernen in i framtiden

Vad ska kunderna erbjudas i er e-handel?

Annons

Vi lägger nu grunden för att våra kunder ska kunna ta del av våra nya appar och e-handel, där vissa delar kommer synas redan till hösten. Vi tror att kundupplevelsen kommer att öka över tid och att vår fysiska affär inte kommer att skilja sig från den digitala. Det är målet, säger Henrik Carlsson som är ny digitaliserings- och IT-direktör och han som kommer att leda digitaliseringsarbetet.

Henrik tillträdde 1 april i år och kommer senast från Beijer Byggmaterial och har lång erfarenhet inom digital utveckling.

Vilka är era målsättningar med att satsa på e-handel?

För att kunna hantera den höga förändringstakten som skett, inte minst sedan pandemin, och för att fortsätta leda vägen mot framtidens convenience behöver vi skapa förutsättningar så att vår fysiska affär inte skiljer sig från vår digitala. Målet är att fortsätta driva på digital förändring och utveckling i samma höga takt som vi gör nu.

Kunden är det viktigaste för oss och nu vill vi göra det ännu enklare, snabbare och mer tillgängligt att handla hos oss. Satsningen på att säkerställa att våra fysiska och digitala butiker inte skiljer sig är en av våra högsta prios. Vårt mål är att alltid vara relevanta för våra kunder, därför är vi lyhörda för förändring hela tiden.

Reitan finns förutom i Sverige även i Norge, Finland och Danmark, hur samarbetar ni idag? 

Genom att verka som en gemensam organisation har vi fördelar där vi kan lära av varandra och dessutom kunna åstadkomma stora förändringar när vi verkar som en gemensam kraft, säger Henrik Carlsson.

Vad ser ni som de största utmaningarna med att driva e-handel i Sverige och i Norden?

Annons

Utmaningarna ligger i att hålla samma tempo och förändringstakt som samhället och kunderna kräver. Vårt mål är att göra vardagen lite enklare för människor på väg, oavsett var de är och samtidigt vara det mest tillgängliga och hållbara alternativet. Därför har vårt ökade fokus på digitalisering stått i centrum de senaste åren.

Vad ser ni som de största fördelarna med omnikanaler?

En av de största fördelarna är ju att vi kan finnas till för kunden och lösa vardagliga behov, när som helst på dygnet.

Ni har valt Adyen som betalningsplattform i både era fysiska butiker och för er e-handel. Har ni samarbetat tidigare?

Nej, detta är första gången och det känns jättebra, säger Henrik Carlsson.

När det gäller omsättningssiffror vill Henrik Carlsson inte uttala sig men enligt allabolag så har omsättningen i moderbolaget sett ut så här: Nettoomsättning 2021, 453 miljoner kronor, 2020; 459 miljoner kronor, att jämföra med 784 miljoner kronor år 2019.

Man vill inte heller uttala sig om vilka som är Reitans tuffaste konkurrenter.

Våra branschkollegor inspirerar oss att fortsätta leda vägen mot framtidens convenience, svarar Henrik Carlsson.

Reitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX i Sverige. Företaget har funnits sedan 1948 och har totalt 400 butiker som besöks av 350 000 människor varje dag. Företaget har 350 anställda i Norden på Servicekontoret och strax under 10 000 medarbetare om man inkluderar alla deras butiker.

RCS ägs av det norska familjeföretaget Reitan som är verksamt inom affärsområden dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Med en omsättning runt 100 miljarder norska kronor är bolaget ett av de största i Norge.

Annons