Rejäl ökning i e-handeln för Clas Ohlson

"Fortsätter att bära frukt".

Clas Ohlsons e-handel flyger i coronatider. Försäljningen ökade med hela 61 procent i april, visar färska siffror från prylkedjan.

Med en tillväxt online i april på hela 61 procent och 45 procent för fjärde kvartalet ser vi även att utvecklingen av vår e-handelsplattform fortsätter att bära frukt, kommenterar Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson, rapporten.

Annons

Och även om den totala omsättningen i Norden minskade från förra årets 580 miljoner kronor till årets 565 miljoner, så såg man en organisk tillväxt på tre procent.

Givet att även april präglades av Covid-19 är vi nöjda över att kunna visa på en organisk tillväxt i Norden på 3 procent för verksamhetsåret 2019/20. Den negativa påverkan av Covid-19 har vi delvis kunnat möta med positiva effekter från ett aktivt arbete med vår kommersiella agenda, säger Lotta Lyrå.

"Åtgärderna ger resultat"

Clas Ohlson har precis som flera andra handlare använt sig av regeringens stödpaket och skriver i rapporten att runt 300 butiksmedarbetare är tillfälligt permitterade från ett 70-tal butiker. Dessutom är cirka 200 tjänstemän deltidspermitterade på 20 procent.

Med en kombination av snabba åtgärder och ett fortsatt omställningsarbete i linje med vår strategiska agenda har vi anpassat både erbjudande och verksamhet till rådande förhållande. Åtgärderna ger resultat och vi kommer att uppnå målet om en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande verksamhetsår 2019/20, meddelar Lotta Lyrå.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!