Rejäl uppförsbacke för Fjällräven-ägaren: ”Märkligt kvartal”

Black Friday skadesköt försäljningen.

Börsnoterade e-handlaren Fenix Outdoor är nischat inom friluftskläder. Kända varumärken är Fjällräven, Tierra och Primus. Man driver även Naturkompaniet som både har e-handel och fysiska butiker.

Nu är Fenix Outdoor här med sina räkenskaper för det fjärde kvartalet 2023. Och koncernens omsättning sjönk med hela 10,7 procent till motsvarande 2,1 miljarder kronor, jämfört med 2,4 miljarder kronor, under motsvarande kvartal i fjol.

Annons

Ännu ett kvartal med märklig handel är avslutat. Mycket varmt väder i Europa innebar att en stor del av säsongsförsäljningen gick förlorad. Det är uppenbart att detaljhandelsbranschen tyngdes av stora och allmänna likviditetsproblem och kraftiga rabatter, skriver storägaren och vd:n Martin Nordin i sin vd-kommentar.

Rörelseresultatet, EBIT, störtdök samtidigt till 48,2 miljoner kronor, från 146 miljoner under Q4 2022.

Som vanligt skadades julförsäljningen av att det handlades på rabatt under Black Friday och Cyber Monday. Men i år var resan mot fullprisförsäljning långsammare än vanligt på grund av ovanligt många veckor av kampanjförsäljning. Som vanligt deltog vi inte in någon större utsträckning, vilket skyddade vår marginal, men med stor sannolikhet hämmade vår försäljning.

Fenix Outdoor är registrerat i Schweiz och redovisar sina siffror i euro.

Annons