Rekordförsäljning av livsmedel – ”coronaoron kan ha bidragit”

"Oundvikligt att kommentera den situation vi nu befinner oss i".

Sveriges dagligvaruhandel ökade med i snitt 9 procent i februari. I fysisk butik var tillväxten 8,8 procent medan e-handeln slog till med en ökning på 17 procent. Det visar nya siffror från Svenskt Dagligvaruhandel.

Enligt uppgift beror ökningen på flera saker. Det har exempelvis varit skottår, vilket gav en extra handelsdag i månaden. Dessutom verkar många ha handlat lite extra i samband med ledighet.

Annons

Resultatet motsvarar ungefär det vi förväntade oss av en månad som innehåller tre hela sportlovsveckor och dessutom en extra handelsdag som infaller strax efter löneutbetalningar. Ytterligare en möjlig förklaring är ökad försäljning av livsmedel på grund av coronaoro, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

"Kan så småningom få problem"

Enligt Karin Brynell tros även coronaviruset ha påverkat försäljningen, om än marginellt.

Effekterna av svenskarnas förändrade köpbeteende av livsmedel med anledning av coronautvecklingen är enbart en marginell del av februarisifforna, men där vi står idag är det oundvikligt att kommentera den situation vi nu befinner oss i. Det råder i dagsläget ingen brist på livsmedel i Sverige, och hittills har dagligvaruhandeln lyckats möta det mesta av den ökade efterfrågan. Om konsumenter fortsätter att handla på sig stora mängder produkter i den takt vi ser nu, utan att det egentligen är nödvändigt, kan vi så småningom få problem i varuförsörjningen och vi vill därför skicka med budskapet att vi i nuläget fortsätter få leveranser av varor som kedjorna så snabbt som möjligt för vidare till butiker, säger hon.

Dagligvaruhandeln har nu haft starka tillväxtsiffror flera månader i rad. Sett till de senaste 12 månaderna ligger omsättningen i livsmedelshandeln på en av de högsta nivåerna sedan 2018.

Annons