Rekordmånga kunder för Budbee – ”mycket kvar att hämta”

"Fler och fler får upp ögonen för e-handeln".

Budbee har dubblerat antalet kunder hittills under 2021 – till totalt 6 miljoner. I Sverige rör det sig om en ökning från cirka 1,6 miljoner unika kunder i slutet av 2020, till drygt 2,5 miljoner i dagsläget. Det rapporterar Di Digital. Och Budbees app, som släpptes i slutet av förra året, har nu över en miljon nedladdningar.

Ann Sonne, VP of Communication på Budbee, skriver i ett mejl till Ehandel att kundökningen framför allt beror på att e-handeln boomat under pandemin.

Annons

Vi ser dock att det finns mycket kvar att hämta och att fler och fler kunder får upp ögonen för fördelarna med att handla på nätet. Tillgången till enkla, flexibla och hållbara leverans- och, där det behövs, returmetoder är en central del i denna omställning, skriver Ann Sonne i ett mejl till Ehandel och tillägger:

Vi utvecklar också ständigt vårt erbjudande och har nyligen gjort uppdateringar av appen som gör det ännu enklare för kunder att på förhand välja Budbee som leveranspartner.

Vad räknar ni med för omsättning i år?

Vi kommenterar inte finansiella eller kommersiella mål men ser positivt på utvecklingen och en fortsatt tillväxt tillsammans med våra handlare runt om i Europa.

I fjol steg intäkterna dock kraftigt för Budbee. Omsättningen ökade med 196 procent, jämfört med 2019, till 404 miljoner kronor. Något Ehandel rapporterat.

Tillväxten i Finland respektive Danmark var dock mer blygsam och landade på 18,5 respektive 14,5 miljoner i fjol. I Holland ökade samtidigt nettoomsättningen från 1,8 till drygt hela 65 miljoner. I juni i år släpptes tjänsten dessutom i Belgien där bolaget också växer snabbt.

Samtidigt ökade förra året förlusten totalt till -90 miljoner, jämfört med -66 miljoner året innan.

Vi kommer inte att vara lönsamma för helåret även om vi är lönsamma på flera marknader i dag. Anledningen är att vi investerar på nya marknader. Men den relativa förlusten var avsevärt mycket bättre och vi kommer att fortsätta minska förlustprocenten även i år, sa vd:n Fredrik Hamilton i en intervju med SvD i början av september i år.

Annons

Budbolaget ska i samarbete med fastighetsbolaget Evolv nu även utveckla nya terminaler för snabbare leveranser. Det rör sig om etableringar på flera orter i Sverige – och troligen också om nya terminaler i både Helsingfors och Köpenhamn.

LÄS ÄVEN: Budbee gasar på – rekordår i fjol: ”Växer snabbare än marknaden”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!