Efter en vår präglad av en aggressiv förvärvsstrategi, med köp inom allt från cykel till ishockey, visar nu WeSports Group upp ett resultat som slår alla tidigare rekord. I sin delårsrapport för årets andra kvartal redovisar koncernen en nettoomsättning på 761,4 miljoner kronor, en ökning med 28,1 procent jämfört med samma period föregående år (594,3 miljoner). Den organiska tillväxten, rensat från förvärv, landade på starka 17,5 procent.
Även lönsamheten pekar uppåt. Det justerade rörelseresultatet (EBITA) ökade med 35 procent till 56,9 miljoner kronor.
Det framgångsrika kvartalet är WeSports bästa andra kvartal hittills och innebär att vi kan summera det bästa första halvåret i bolagets historia när det gäller både omsättning och vinst – precis som det ska vara i ett tillväxtbolag, säger Ted Sporre, vd för WeSports Group, i en kommentar.
Offensiv förvärvsagenda fortsätter
Under kvartalet har koncernen slutfört förvärven av cykelföretaget Beny, danska hockeyspecialisten Skatertown och vintersportbutiken SkiCom. Dessutom har man förvärvat cykelvarumärket VOID. Denna köpfest har varit en central del i strategin att bygga Nordens ledande aktör inom sport och fritid.
Och fler affärer är att vänta. Ted Sporre ser stora möjligheter framåt och signalerar att förvärvsagendan förblir högst aktiv.
Marknaden för sport- och fritidshandel är stor och fragmenterad med tusentals mindre bolag aktiva i Norden – en struktur som skapar utrymme för betydande expansion, förklarar Sporre och pekar på en målmedveten, offensiv förvärvsagenda.
För att ytterligare stärka sin position och skapa synergier har koncernen efter kvartalets slut även genomfört en intern omstrukturering. Outdoor-verksamheten samlas nu under Vartex AB medan längdskidorna hamnar hos Active Sports Nordic AB, allt för att "samla kraften inom respektive område" och fortsätta växa lönsamt.