Rekordtillväxt för Revolutionrace – men sämre vinst

Försäljningen vek ner i slutet av kvartalet.

Framgångssagan fortsätter. E-handlaren Revolutionrace, som säljer funktions- och fritidskläder, ökade sin nettoomsättning med 30 procent till 509 miljoner kronor (392), under andra kvartalet. Det rör sig om ett brutet räkenskapsår, och handlar om perioden oktober till och med december förra året.

Det makroekonomiska läget har fortsatt att utmana med stigande inflation och ökade levnadskostnader även under det andra kvartalet, men likväl levererar Revolutionrace ett rekordkvartal försäljningsmässigt. Det bekräftar att vi har ett starkt kunderbjudande som ligger rätt i tiden, skriver vd:n Paul Fischbein.

Annons

Minskat varulager

Enligt e-handlaren var detta den högsta omsättningssiffran under ett enskilt kvartal någonsin. Bolaget växte på alla marknader. Men rörelseresultatet, EBIT, backade till 105 miljoner, från 117 miljoner. Resultatet per aktie landade på 0,73 kronor (0,82). Kassaflödet stärktes dock och varulagren krympte.

Under kvartalet har Revolutionrace gått från nettoskuld till en nettokassa om 32 miljoner, trots en lämnad utdelning om 87 miljoner. Vår starka finansiella ställning stärker vår konkurrenskraft och gör oss väl positionerade för fortsatt tillväxt på såväl existerande som nyare marknader, skriver vd:n.

Störst i landet

Bolagets största marknad är numera Tyskland och vd:n lyfter fram reklamsamarbetet med tyska fotbollslegenden Philip Lahm som viktigt.

Vi har under kvartalet inlett ett spännande, långsiktigt samarbete med den tyska fotbollslegenden Philipp Lahm. Då Tyskland är bolagets största marknad ser vi samarbetet som ett led i fortsatta satsningar i regionen DACH.

Men det finns också orosmoln, betonar han. Försäljningen minskade nämligen i slutet av förra året.

Under slutet av det andra kvartalet samt inledningen av det tredje kvartalet, noterar vi lägre försäljningstillväxt än för det andra kvartalet i sin helhet. Vi ser emellertid, trots marknadsutmaningarna, möjligheter till fortsatt tillväxt och att öka våra marknadsandelar samtidigt som detta balanseras med kostnadsfokus.

Annons