Resultatet föll kraftigt för Björn Borg: ”Lever i en orolig värld”

Försäljningen räddades av egna e-handeln.

Det andra kvartalet bjöd inte på något serveess för Björn Borg. Modevarumärkets försäljning backade från 162,8 till 161,5 miljoner kronor.

Bristen på tillväxt under kvartalet beror helt på de försäljningsutmaningar som våra e-tailers möter. När deras omsättning sjönk, så sjönk även vår, kommenterar Henrik Bunge, vd på Björn Borg.

Annons

Faktum är att man istället räddats av den egna e-handeln, som ökade från 22,8 till 27 miljoner kronor.

Men trots onlineåterförsäljarnas utmaningar, tror bolaget fortsatt att det är här framtiden finns.

Vår bedömning är att det här är tillfäligt, e-tailers är fortfarande en viktig del i vår tillväxtstrategi, säger Henrik Bunge.

Kämpar mot höga kostnader

Den stora smällen hittar vi dock hos rörelseresultatet. Det rasade från 19,3 till 5,2 miljoner kronor och gjorde att rörelsemarginalen försämrades från 11,9 till 3,2 procent. En väldigt vanlig syn i branschen för stunden.

Vi lever i en orolig värd med dyrare råmaterial, högre fraktkostnader, ökande inflation och ogynnsamma valutaväxlingar och en fallande köplust. Varken vi som företag eller jag som individ är opåverkad av allt som händer, säger Henrik Bunge.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!