Resultatet rasade för Björn Borg: ”Det är en utmanande tid”

"Kvartalet avslutades med stora intäktsfall".

Det svenska modevarumärket Björn Borg rapporterar en vikande försäljning för perioden januari till mars. Omsättningen föll med 8,6 procent och landade på 172 miljoner kronor.

Men precis som för många andra aktörer i dagsläget ser man en ljusning online. Försäljningen i den egna e-handeln ökade med fina 23 procent till 17,5 miljoner kronor. Den totala omsättningen online, där den egna e-handeln och andra e-tailers ingår, backade dock med 1,4 procent till 52,7 miljoner kronor. En effekt av pandemins plötsliga intåg.

Annons

Årets två första månader visade god tillväxt mot föregående år, men kvartalet avslutades med stora intäktsfall som ett resultat av de restriktioner som infördes för att bekämpa coronapandemin. Trots detta så har vi fortsatt god tillväxtökning i Tyskland, 28 procent, som drivs av bra samarbeten med e-tailers. I Finland växer vi 15 procent mot föregående år, och vår egen e-handel som växer med 23 procent i kvartalet, kommenterar Henrik Bunge, vd på Björn Borg, siffrorna.

Även resultatet tog sig en rejäl törn och dök från 18 miljoner till 7 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen landade på 54,1 procent, att jämföra med 56,8 procent från motsvarande period förra året.

Att upprätthålla en god likviditet är mycket viktigt och vid denna rapports publicering har bolaget 163 miljoner kronor tillgänglig likviditet, säger Henrik Bunge.

"En av vinnarna"

Och trots att det råder minst sagt tuffa tider, så är han optimistisk inför framtiden.

Det är en utmanande tid för alla och mitt fokus i en otrygg tid är att skapa trygghet. Varje måndag presenterar jag nuläget och veckans fokus på ett digitalt möte med alla anställda på alla marknader. Jag går ifrån varje möte stärkt av den positiva responsen från vårt team. Vårt varumärke är starkt och vår kultur är ännu starkare. Det gör mig övertygad om vår förmåga att komma ut ur denna kris som en av vinnarna i en hårt drabbad bransch, för att fortsätta bygga ett globalt sportmodeföretag.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!