Resultatras för XXL – som backar i hela Norden: ”Hård konkurrens”

"Startat flera initiativ för att stärka XXL".

Redan tidigare i somras flaggade den norska sportjätten XXL för att den kommande kvartalsrapporten inte skulle vara någon munter läsning. Något som visade sig stämma.

LÄS ÄVEN: XXL vinstvarnar – resultatet rasar: ”Överdrivna kampanjer”

Annons

XXL:s omsättning sjönk med 6,9 procent under kvartalet jämfört med i fjol. Från 2,1 miljarder norska kronor till 1,9 miljarder. Samtidigt gör sportjätten en rörelseförlust (EBITDA) på -57 miljoner. Att jämföra med en vinst på 203 miljoner under andra kvartalet i fjol.

Tyvärr är marknaden fortfarande utmanande och präglad av hård konkurrens, vilket vi också kommunicerade i juni, säger Freddy Sorbin, vd för XXL, och fortsätter:

Vi tror att marknaden kommer att fortsätta vara utmanande under de kommande kvartalen. Men sport- och utomhusmarknaden backas fortfarande upp av starka megatrender som vi kommer att dra nytta av på längre sikt.

En tydlig ambition

Freddy Sorbin tillträde som ny vd för XXL i maj, och han har minst sagt haft två hektiska månader på sitt nya jobb.

Han påpekar att alla nordiska marknader för närvarande pekar nedåt. Och att sporthandelsmarknaden är starkt påverkad av den minskade efterfrågan, tunga rabattkampanjer och höga lagernivåer i hela värdekedjan.

Kortsiktigt har vi startat flera initiativ för att stärka XXL, både finansiellt, kommersiellt och operativt. Vi har en tydlig ambition att förbättra lönsamheten och fokuserar på fem ”must win battles”. Dessa inkluderar inköpspriser, produkttillgänglighet, prissättning, butiksdrift och e-com, säger Freddy Sorbin.

Annons