Retailkedja bygger om 300 butiker om året för snabbare leveranser

Gör butikerna till e-handelslager.

Retailkedjan och Walmart-konkurrenten Target är mitt uppe i ett arbete med att göra sina fysiska butiker mer anpassade för e-handeln. Enligt en artikel på nyhetssajten Supply Chain Dive bygger Target just nu om 300 butiker om året och siktet är inställt på att tusen butiker ska vara ombyggda i slutet av år 2020. Anledningen? Butikerna ska användas som e-handelslager för att underlätta "sista milen"-leveransen ut till konsumenterna.

Vi har över 1 800 butiker i hela landet och tre fjärdedelar av alla amerikaner bor mindre än tio miles (cirka 17 kilometer, reds. anmärkning) från en Targetbutik. De fungerar väldigt bra som våra lokala lagerhubbar och ger kunderna fler alternativ, säger en talesperson för Target till Supply Chain Dive.

Annons

80 procent genom butikerna

Att ha e-handelslagret i butik innebär enligt samma talesperson att leveranserna ut till kunderna ofta går snabbare än de två dagar som utlovas i Targets e-handel. Dessutom uppges systemet vara billigare för Target jämfört med att ha traditionella e-handelslager. Under årets första kvartal gick 80 procent av företagets e-handelsförsäljning genom de fysiska butikerna, som har utgjort logistikcentraler för en rad leveransmodeller som exempelvis hemleverans och upphämtning i butik.

Frågan angående om det är bäst med dedikerade e-handelslager eller att ha etablerade butiker som lager, har stigit på agendan inom e-handeln även i Sverige. Vi har till exempel tidigare sett dagligvarujättar som Coop och Ica lansera så kallade darkstores till sin e-handelsverksamhet.

LÄS ÄVEN: Icas darkstore på fötter igen: "En väl fungerande verksamhet"

IKEA har dock delvis valt en annan väg. Tidigare i år valde möbeljätten att skrota planerna på ett e-handelslager i Malmö för att istället öka e-handelsnärvaron i sina 20 varuhus runt om i landet.

LÄS ÄVEN: IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser" 

Annons