ANNONS

Revolution Race ångar på – stark försäljning i Tyskland

Revolution Race redovisar sitt tredje kvartal
Revolution Race/Pressbild

Men tillväxten mattades ändå något.

ANNONS

Det är kärvare tider för många e-handlare. Inflation och minskad köpkraft utmanar.

Men e-handlaren Revolution Race, som säljer fritids- och vandringskläder, har däremot haft många starka kvartal bakom sig. Och det tredje kvartalet, i bolagets brutna räkenskapsår, är inget undantag.

Totalt sålde de kläder för 367 miljoner kronor mellan januari och mars i år – en tillväxt på 50 procent. Men det är ändå fråga om en lite mattad ökningstakt. De två föregående kvartalen rörde det sig om intäktsökningar på 58, respektive 95 procent.

Jag är både glad och stolt över att Revolution Race fortsätter vinna marknadsandelar globalt, kommenterar vd:n Pernilla Nyrensten.

Stark finansiell ställning

Rörelseresultatet, EBIT, ökade med 50 procent till 103,5 miljoner, samtidigt som EBIT-marginalen uppgick till 27 procent. Resultatet per akte före utspädning landade på 0,72 kronor (0,46).

Genom vår starka finansiella ställning, operationella genomförandeförmåga, digitala positionering och varumärke fortsätter Revolution Race att växa snabbt på befintliga och nyligen lanserade marknader.

Under kvartalet har Revolution Race även rullats ut i Estland – och bolaget har nu lokala nätbutiker på 18 marknader. Under kvartalet har man även släppt en ny produktkategori, i form av väskor.

Försäljningen har varit särskilt stark i Tyskland, Österrike och Schweiz där den ökade med 93 procent under tredje kvartalet. Revolution Race uppges även ha en stark försäljning via Amazon och finns återigen på Amazon UK.

David Gustavsson
david@ehandel.se