Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Revolutionrace-VD:n växlar upp: "Tittar på nya marknader"

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace
Revolutionrace/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Tufft i Norden. Men Tyskland och Holland går starkt.

ANNONS

På tisdagen släppte Borås-grundade succén Revolutionrace – som säljer fritids- och funktionskläder på nätet på 18 marknader i Europa – sin Q3-rapport.

Det handlar om januari till och med mars i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Och tillväxten har bromsat in. Även om man bortser från de dopade rekordsiffrorna under pandemin.

Omsättningen ökade, som jämförelse, med 30 procent till 509 miljoner kronor under bolagets andra kvartal i vintras. Under det senaste kvartalet, alltså Q3 i det här fallet, rör det sig om en tillväxtökning på 13 procent till 414 miljoner.

Detta jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan. Samtidigt dippade EBIT i årets Q3 med -16 procent till 87 miljoner kronor (104).

Svagare Norden

Vd:n Paul Fischbein är ändå nöjd.

Vi levererar ett stabilt kvartal givet förutsättningarna och jag är nöjd med att vi växer med på 13 procent. Jag tror många är avundsjuka på det med tanke på att vi har en svag marknad nu. Vi har också ett väldigt starkt kassaflöde, främst tack vare att vi har lyckats att minska vårt varulager. Vi fortsätter även att växa internationellt och är väldigt stolta över att vi gör en vinst på 87 miljoner, säger han till Ehandel.

Kassaflödet ökade, enligt rapporten, till 101 miljoner konor, jämfört med ett kassaflöde på -3 miljoner för ett år sedan.

Brutalt uppvaknande

Samtidigt går det trögt med försäljningen i Sverige och Norden nu. I Sverige var den ned med -14 procent och i Finland ner med -19 procent. Dessa siffror bygger på Q3-försäljningen för 2022 och 2023 sammanslagen. Jämfört med motsvarande försäljning för kvartalen 2021 och 2022.

Vi ser försvårande omvärldsfaktorer och att det är tufft i Norden, där vi inte växer för närvarande. Den nordiska konsumentsentimentet har blivit svagare till följd av högre räntor och omkostnader, säger Paul Fischbein.

Försäljningen i Norden backar, med räknemetoden ovan, med -11 procent till 91 miljoner kronor (102).

Revoultionrace har trots det valt bort vad vd:n kallar för "aggressiva reor". Något många kläd- och skoföretag ägnar sig åt nu. Det är viktigare att hålla priserna på en bra nivå, för att behålla en god bruttomarginal, enligt Paul Fischbein.

Hur orolig är du för utvecklingen i Sverige och Norden?

Vi har bara 10 procent av vår omsättning här och hela vår tillväxtstrategi handlar om att bli stora i flera länder. Det skapar bra förutsättningar för oss. Men är man väldigt exponerad mot endast den svenska marknaden så får man det tuffare. Vi har inte heller några lån och därmed en bra finansiell position.

Revolutionrace har en särskilt bra affär i Tyskland. Inflationen är hög också där. Men de flesta tyskar har bundna bolån, ofta på tio till femton år. Och dessa lån har därmed generellt bundits på betydligt lägre räntenivåer än vi ser idag.

Tyskarna är därmed inte lika räntekänsliga som svenskarna. I Sverige har många istället valt rörliga bolån, ett tydligt arv från 2010-talets extrema lågräntemiljö. Rörligt är också något som svenska privatekonomer har förordat under många år. Det brukar bli billigare över tid.

Men nu har de rörliga lånen gått från att ha en ränta på runt 2 procent – så sent som i höstas – till i dag närmare 5 procent hos många svenska banker. Ett brutalt uppvaknande för många högt belånade svenskar, som även brottas med skyhöga mat- och drivmedelspriser. Elen har blivit billigare, men ligger fortfarande på relativt höga nivåer.

Holland sticker ut

Paul Fischbein är därför glad över att hälften av e-handlarens tillväxt kommer från Tyskland i dag. Den tyska omsättningen ökade, med samma räknemetod som ovan, dessutom med 19 procent till 206 miljoner kronor. Och DACH-regionen, alltså Tyskland, Schweiz och Österrike, växte med 18 procent till 235 miljoner kronor.

Även Holland har visat sig vara en stark marknad för Revolutionrace.

Holland ligger nära vårt stora lager i västra Tyskland, som bara ligger en halvtimme från den holländska gränsen, berättar Paul Fischbein.

Tittar ni på nya marknader?

Ja, vi utvärderar fler marknader.

Kan du säga vilka?

Nej, det vill jag inte göra, då vi ännu utvärderar dem. I absoluta tal är det Tyskland som växer snabbast, men Holland är som sagt ett land som också sticker ut.

Vad är det som gör er framgångsrika i dessa länder?

För att vi säljer högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. Och sedan är vi duktiga på att analysera kunddata. Vi har totalt fått in 470 000 kundrecensioner och det ger en bra "word of mouth"-effekt också, i kombination med 1,2 miljoner följare i sociala medier.

Tuff konkurrens

Han uppskattar att Revolutionrace, försäljningsmässigt, är ett topp 100-företag på den gigantiska tyska marknaden i dag.

Samtidigt är det tufft att konkurrera med stora plattformar som är återförsäljare av många olika varumärken. De har alltid lägre marginaler än Revolutionrace, som säljer under eget varumärke.

I år ska fokus mycket ligga på att förvalta de nya produkter som man har lanserat under det senaste året, bland annat skor.

Vi släppte för första gången en modell i fyra färger i fjol. I dag har vi totalt tre olika modeller. Men vi satsar även på nya funktionaliteter i våra kläder.

Hur går det med skoförsäljningen?

Skor är något som vi kan lyfta fram som en framgångslansering och som börjar synas bra i försäljningen nu.

Vad omsätter skodelen?

Det har vi inte gått ut med. Men det ska sägas att byxor fortfarande är den stora delen av vår affär. Även jackor är större än skor, men vi har fortfarande ett smalt sortiment.

Vad kan komma härnäst i produktväg?

Vi har ju redan lanserat väskor, hundkläder och som sagt skor. Så mycket handlar nu om att vidareutveckla mycket av det, bland annat hundkategorin.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!