Rituals går all-in i Norden: ”Är avgörande”

Slog 675 miljoner kronor.

Hudvårds- och spavarumärket Rituals grundades år 2000 i Nederländerna, och idag finns det i 29 länder. Bara i Sverige, Norge och Danmark har man sammanlagt 128 egna butiker, och under nästa år planerar man att lansera Rituals i Finland.

LÄS ÄVEN: Rituals nya VD: ”Jag har fått en riktig crash course”

Annons

Idag har vi 71 butiker i Sverige, 37 i Norge och 20 i Danmark. I år kommer vi dessutom att öppna två till, en i Norge och en i Danmark. Men det slutar inte där, under nästa år kommer vi att fortsätta växa i alla nordiska länder, säger Eirin Olsen, Head of Retail Norway and Denmark på Rituals, till Ehandel.

Vi vill att våra butiker ska bli allt större. Nyligen öppnade vi Nordens största Rituals-butik i Mall of Scandinavia i Stockholm som är 257 kvadratmeter stor.

Förutom de egna butikerna finns varumärket hos flera återförsäljare. Hur viktigt är återförsäljarledet för Rituals? 

Det är jätteviktigt. Vi tycker att det är avgörande att jobba med bra återförsäljare. På den vägen har vi fått bättre varumärkeskännedom i de olika länderna, samtidigt som våra konsumenter får möjlighet att hitta våra produkter på flera olika ställen.

När pandemin slog till infördes lockdown på många marknader, vilket har påverkat många företag och däribland Rituals. Men i de nordiska länderna kunde företaget hålla butikerna öppna till en viss del. I Sverige och Norge hade man kortare öppettider, och i Danmark fick butikerna hålla stängt från mitten av mars till och med maj.

På grund av detta skiljer sig försäljningsutvecklingen mycket i de olika länderna, men det som nästan alla marknader har gemensamt är att det var en svag vår försäljningsmässigt. Den tog dock fart igen under sommarmånaderna, säger Eirin Olsen.

Hur har det gått för e-handeln under perioden?

Vi har haft bra tillväxt online. E-handeln är ett bra komplement till vår butikskedja, via den kan vi nå fler potentiella kunder.

Annons

Enligt den senaste rapporten ökade Rituals Cosmetics Sweden AB omsättning med 21 procent och landade på 675 miljoner kronor. Samtidigt växte rörelseresultatet (EBIT) med nära 70 procent och summerades till 18,5 miljoner.

Annons