Rofa Design slår 71 miljoner – ”hamnade i ett ’do or die’-läge”

Övergav B2B och satsade allt.

Familjeföretaget Rofa Design avslutade 2019 med en omsättning på 71,3 miljoner, vilket innebar en tillväxt på 47 procent från året innan. Sedan 2016 har företaget vuxit med över 240 procent. Samtidigt har det varit lönsamt, åtminstone sedan 2015. Förra året landade rörelseresultatet på 2,6 miljoner kronor.

Så vad är hemligheten? En eftertraktad mix av personliga presenter och ett välsorterat sortiment, enligt Martin Hanell, kommunikationsansvarig på bolaget. Han berättar för Ehandel att Rofa Design står på två huvudsakliga ben; barnsortimentet och presenter.

Annons

Tittar vi på presenter så ställer den verkligen mottagaren i centrum. Presenten med namn på visar på planering, eftertanke och omtanke. Den som ger en sådan present är många gånger lika stolt som mottagaren. Våra presenter är alltså både roliga att få och att ge bort, säger Martin Hanell, och fortsätter:

Tittar vi på vårt barnsortiment så tror jag det handlar dels om att vi har ett väl utvalt och designat sortiment som gör sig bra i funktion och är väldigt gångbara i sociala medier. Där visar många upp sina nyinredda barnrum och så. Våra produkter drar uppmärksamhet eftersom de bär bland de mest personliga vi har, våra namn.

"Fick bära eller brista"

Just 2015 blev något av en brytpunkt för Rofa Design. Företaget grundades redan 1999 och lanserade sin första e-handel riktad mot privatpersoner år 2001. Men fram till 2015 låg fokuset nästan uteslutande på att erbjuda profilreklam inom B2B-segmentet. Det året bestämde man sig för att det var dags för någonting nytt.

Man hamnade lite i ett ”do or die”-läge. Man sa att på sex månader skulle de röda siffrorna vändas till gröna. Med en maskinpark av brodyr- och gravyrmaskiner hade man genom åren märkt att de presenter som de själva producerade och gav bort vid olika tillställningar var väldigt uppskattade. Magkänslan sa "kör". Beslutet togs att helt släppa B2B och istället satsa 100 procent på presenter inom B2C. Det fick bära eller brista.

Vilka utmaningar har ni ställts inför med en så pass nischad affärsidé?

Vid en första anblick är det ganska snäv nisch, men samtidigt så fyller de flesta år och firar högtider minst en gång om året. Det är framför allt vid de större händelserna, som bröllop, att man fyller jämnt, dop och vid skolstart, som våra kunder vänder sig till oss. Vi sprids framför allt organiskt, både digitalt och människor emellan. En skärbräda med ditt namn på har du gärna framme på köksbänken och den drar till sig uppmärksamhet.

Men inte ens en snabbväxande e-handelsstjärna som Rofa Design har klarat sig undan att påverkas av coronakrisen. Martin Hanell kom till företaget så sent som i maj i år, i en tid han nu beskriver som “mitt i pandemins kulmen”.

Fick flytta fram planerna

Företaget drabbades av en vikande orderingångar inom både bröllopspresenter och dop, händelser som annars brukar stå för en betydande andel av sommarförsäljningen. Istället har man försökt väga upp med produkter relaterade till födslar, skolstarter och inflyttningar.

Annons

Det är tillfällen som vi försöker öka vår närvaro vid när andra ben viker nedåt, konstaterar Martin Hanell.

Under 2019 lanserade Rofa Design en finsk sajt och i juni i år blev det Danmarks tur.

Att växa dessa två marknader är centralt för oss. 2020 var ett år som var tänkt att samla kraft i för fortsatt expansion men exakt så blev det inte. Vi hade många planer som vi blivit tvungna att flytta fram eller stryka.

Vad räknar ni med att omsätta det här året?

Vi ser att vi bör landa ganska jämförbart mot 2019. I övrigt har vi ju vuxit en del genom åren. Vi har blivit flera medarbetare och behöver större lokaler. Därför byggs det just nu nya lokaler som vi siktar på att flytta in i vid årsskiftet.

Annons