ANNONS

Royal Design växte med 12 procent - skyller på fysiska butiker

Magnus Pettersson, VD

Minskar resultatet med över 600 procent.

ANNONS

Inredningskedjan Royal Design Group, där även Rum21 ingår, har ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från första september till sista augusti. Nu summerar företaget fjolåret och uppger att den totala omsättningen för koncernen har vuxit med drygt 12 procent.

Omsättningen uppgick alltså till cirka 837 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) har däremot sjunkit med hela 609 procent och landat på minus 25 miljoner kronor.

Royal Design Group jublar dock inte i rapporten, över sin tillväxt, utan fokuserar på att förklara varför man inte har lyckats att växa ännu mer.

Tillväxten förklaras i sin helhet av att Royal Design uppvisade en tillväxt om 30 procent medan Rum21 och de fysiska butikerna minskade sin omsättning, skriver företaget i rapporten.

Resultatförsämringen förklaras främst av försämrat resultat för våra fysiska butiker där minskad omsättning, utförsäljning av lager som förberedelse för lagerflytt samt nedskrivning av lager påverkat negativt. Även engångsnedskrivningar av osäkra fordringar har bidragit till det minskade resultatet.

Under året har företaget jobbat på att expandera sin verksamhet, något som i längden ska möjliggöra förbättrad lönsamhet. I höstas lanserades Royal Design på 13 nya marknader och nu under våren har Rum21 lanserats i alla nordiska länder.

Ett flertal initiativ och investeringar har genomförts för att möjliggöra fortsatt expansion och ökad lönsamhet. Stort fokus har även lagts på att konsolidera och effektivisera verksamheten som under föregående räkenskapsår till stora delar flyttade från Kalmar till Stockholm.

För att växa behövde bolaget utöka sin lageryta. Det nuvarande lagret byggdes 1899 och ligger i Orrefors, i Kalmar län. I mitten på förra året påbörjades byggnationen av ett nytt helautomatiserat robotlager på 20 000 kvadratmeter i Nybro, en annan kommun i Kalmar län.

Det är en stor investering om totalt 53 miljoner kronor med stor potential för framtida ökad lönsamhet och tillväxt.

Andra investeringar har även handlat om att uppgradera butikskassasystem för ett antal utvalda butiker.

Bolaget har även valt att ta tillbaka kundservicen i egen regi så ny personal har rekryterats och en färsk kundtjänstplattform har lanserats.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se