Så betalar vi i lågkonjunkturen – ”förändras drastiskt”

"Extra kostnad i många fall".

Många har ändrat sina betalvanor under lågkonjunkturen. Det visar en ny rapport från Svea Bank.

Drygt en av fem, eller 26 procent, har bytt betalsätt till följd av högre räntor och inflation. Men det är främst de som är mellan 18 och 39 år som har gjort förändringar. 35 procent i denna åldersgrupp svarar att det ekonomiska läget har påverkat deras val av betalningsalternativ.

Annons

Sett till totalen är det två av fem betalar direkt från sitt konto. En av fem betalar med faktura oftare än tidigare. Och ungefär lika många väljer att handla med delbetalning.

Betalningsalternativ spelar en viktig roll när det kommer till att handla såväl online som i butik. Nu när världsekonomin förändrats drastiskt syns anpassningar på flera plan, också betalmetoder. Att fler väljer direktbetalning är en naturlig följd av det ekonomiska läget, då de troligtvis inte vill riskera att ligga ute med pengar de inte har. Delbetalning innebär dessutom en extra kostnad i många fall, vilket många gärna undviker – särskilt när ekonomin sviktar, kommenterar Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

Direktbetalningar regerar

Vid köp under 1 000 kronor vill tre av fyra betala direkt. Endast 5 procent föredrar att delbetala summan, medan 16 procent uppger att de helst betalar med faktura. Men i takt med att summan går upp ökar också kundernas vilja att betala senare.

Vid köp över 5 000 kronor säger exempelvis 27 procent att de hellre betalar med faktura, medan 29 procent i första hand delbetalar. Och en tredjedel föredrar fortfarande direktbetalning. Oavsett summa väljer äldre personer, de över 50, oftare att pengarna dras direkt från kontot, jämfört med de yngre åldersgrupperna.

"Syns extra tydligt"

När det kommer till inköp av mat och andra dagligvaror så betalar, inte helt oväntat, så många som 83 procent direkt. Inom kategorin hälsa och apoteksvaror, samt skönhet, kläder och böcker är det 70 procent, som direktbetalar. Vad gäller möbler och inredning, hemelektronik samt byggvaror vill närmare en fjärdedel däremot betala med faktura. Men att betala direkt är generellt det mest populära alternativet.

Summan har betydelse för hur vi väljer att betala. Även om direktbetalning ofta är föredraget, kan faktura och delbetalning ha en avgörande roll i konsumentens köpbeslut. Det syns extra tydligt hos de yngre åldersgrupperna som vill ha flera betalningsalternativ tillgängliga, avslutar Magdalena Caesar.

Annons