Så blev ICA:s start på året – med nya strategin: ”Glädjande”

Kunderna återvänder och Hjärtats e-handel rusade.

Rejält dämpad inflation och fokus på lägre priser gav Ica gruppen och deras kronjuvel, Ica Sverige, ett lyft under första kvartalet.

Koncernens omsättning ökade med 7,4 procent till 37,1 miljarder och rörelseresultatet stärktes från 1,3 till 1,5 miljarder.

Annons

Det är glädjande att se att kunderna återvänder till Ica samtidigt som antalet varor i korgarna ökar igen – och det syns givetvis i ett starkare resultat, till stor del drivet av just högre volymer, säger Nina Jönsson, vd för Ica gruppen, i en kommentar.

Just Ica-butikerna ökade försäljningen med 8,1 procent. Därmed slog man branschen i övrigt, som klockade in på 6,4 procent under januari till mars. Ica Sverige, som säljer varor till handlarna, stärkte även rörelsemarginalen från 2,7 till 3,6 procent.

Vi har redan nu ett starkt momentum med ökad kundtillströmning och det finns indikationer på att Ica-butikerna nu går starkast på marknaden. En bra start att bygga vidare på, säger Nina Jönsson.

Med ett så positivt gensvar kommer även prissatsningen att fortsätta med full kraft.

Pris är fortfarande viktigt för våra kunder och därför är det mer aktuellt än någonsin att vi investerar i långsiktigt bättre priser. Flera Ica-butiker, framför allt de större, och Rimi-butikerna påbörjade redan under förra året investeringar i sänkta priser. Och i mars började utrullningen av den tidigare annonserade prissatsningen i Sverige. Den kommer att ske successivt och ska ge varaktigt lägre prisnivåer – och en bättre prisupplevelse – på viktiga vardagsvaror, säger Nina Jönsson.

E-handeln hjärtat i tillväxten

Men det var inte bara dagligvarubutikerna som gick starkt. Även Apotek hjärtat tog kliv framåt. Där ökade försäljningen från 4,5 till 5,1 miljarder kronor. Rörelsevinsten fick sig en ordentlig skjuts den med och gick från 131 till 192 miljoner kronor. Här presterade även e-handeln på ett imponerande vis.

Apotek Hjärtats positiva utveckling under förra året fortsätter in i 2024. Vi tar marknadsandelar i alla kanaler och stärker vår marknadsledande position ytterligare samtidigt som den goda resultatutvecklingen fortsätter. Särskilt glädjande är att vår e-handel hade betydligt högre tillväxt än marknaden i kvartalet, 34 mot 15 procent, säger Nina Jönsson.

Annons
Annons