Så blir nya plattformsjätten: ”Räknar med att erbjuda mer”

Vill bli bättre för små och medelstora e-handlare.

Under torsdagsmorgonen kom nyheten att den svenska e-handelsplattformen Wikinggruppen slås ihop med sin norska motsvarighet, Mystore. De Visma-ägda bolagen blir en aktör att räkna med, med en gemensam omsättning på över nio miljarder på plattformarna.

Men vad innebär egentligen den här affären för e-handlarna? Vi tog en pratstund med Albin Jansson, som är vd för Wikinggruppen, för att reda ut den saken.

Annons

Målsättningen från vår sida är att det här ska ha en positiv påverkan för e-handlarna. Vårt primära erbjudande i dag innebär att man kan skräddarsy och anpassa butiken på ett väldigt flexibelt sätt. Det har varit jättebra för våra större kunder, som har höga krav på den biten, säger han till Ehandel och fortsätter:

För små och medelstora aktörer har det kunnat bli motsatt effekt, när det blir komplext med många olika val. Men vi tror att vi tillsammans med Mystore kommer att erbjuda en bättre lösning och bli mer av en partner, som kan guida även de små och medelstora företagen till best practice genom de här komplexa problemen som kommer med att driva e-handel idag.

Med större resurser och vad som ska bli ett bättre och mer komplett erbjudande brukar det i många fall också dyka upp prishöjningar. Men så ska det inte bli i det här fallet, säger man.

Så hade det kanske blivit om vi inte gjort den här sammanslagningen. I och med den kan vi dela kostnaderna i två, får dubbla utvecklingsteam och går in på en mer traditionell SAAS-lösning och får positiva skaleffekter. Vi räknar med att erbjuda mer, men kanske även till ett lägre pris. Det är i alla fall målsättningen, sen får vi se om vi lyckas.

"60 specialister på köpet"

Den som följer e-handeln noga vet också att Norge är en het marknad på flera plan. Många svenska aktörer försöker ta en bit av marknaden i vårt västra grannland. Det är också något som ska bli lättare nu, hoppas Wikinggruppen.

I och med samarbetet får vi 60 stycken norska specialister på köpet, som verkligen kan den norska marknaden. Det innebär att vi får ett enormt starkt norskt erbjudande direkt över en natt. Vi tittar redan på hur vi ska slussa frågor mellan våra supportteam för att hjälpa varandra på bästa sätt.

I samband med en sammanslagning brukar det många gånger också landa i att man samlas under samma flagg och att ett varumärke helt enkelt läggs ned.

Till en början kommer ingenting att ändras, mer än att vi ser över våra samarbeten nu. Vi tittar på skillnader i våra erbjudanden och ska hitta en helhetslösning. I början av nästa år planerar vi att lansera den gemensamma produkten, under ett nytt varumärke som ännu inte fått något namn. Men parallellt med det kommer Wikinggruppenerbjudandet ligga kvar för de som vill fortsätta att skräddarsy sin lösning. Om Mystore kommer att slå ihop med det nya, eller kör vidare under samma namn får vi se då.

Annons

"Vi ska göra rätt saker"

Ni blir en stor nordisk spelare nu, är siktet inställt på att ta upp jakten på Shopify?

Både ja och nej. Vi kommer aldrig att försöka konkurrera på samma villkor som Shopify. Om man ska hårddra det så gör Shopify allt för alla. Vi ska göra rätt saker för vår målgrupp i Norden och Sverige specifikt. Det innebär ett lite snävare utbud, men ett mer skräddarsytt sådant med anpassade önskemål. För våra kunder är det inte lika viktigt att deras lösning fungerar lika bra i Kina som i Sverige. Vi har ett lokalt fokus och kommer att vilja ta mer av en partnerroll, avslutar Albin Jansson.

LÄS MER: E-handelsplattformar går samman: "Blir störst i Norden"

Annons