Så bra sålde mat- och modehandlarna i jul: ”Starkt år”

"Online den starkaste julen någonsin".

Julen är kanske vår allra största mathögtid. Under helgerna är det även många som vill klä upp sig lite extra, inte minst på nyår. Ehandel har pratat med Coop, Willys och NA-KD för att ta reda på hur det gick med deras online-försäljning i år.

Och Fredrik Uhrbom – försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige – konstaterar att matkedjans försäljning boomade på nätet.

Annons

Coop hade sitt starkaste jul och nyår någonsin online. Försäljningsmässigt slog vi 2020 som var ett mycket bra e-handelsår. Vi har vuxit starkare än marknaden nu i 21 månader i rad, och har arbetat hårt med kapacitetsutveckling, för både hämtalösningar och hemleverans. Vi har även mött upp kunders efterfrågan, både vad gäller lokalt sortiment och butiksproducerad mat som nu även finns i Coops e-handel.

Ser du några trender i e-handeln 2022?

Utöver tjänster där kunden ges möjlighet att skanna och handla med mobilen så ser vi stor utvecklingspotential inom områdena last mile, smarta e-handelslager och innovativa hämtalösningar. Man måste dock se till omni-perspektivet och vara relevant för kunden oavsett var man möter dem.

Utökad kapacitet

Johanna Eurén, kommunikationschef på Axfood-ägda Willys, vittnar också om en stark e-handelsförsäljning i jul.

Allt sedan pandemins utbrott har mat och dagligvaror online haft en mycket stark utveckling, och den har fortsatt även under 2021. Vi har utökat vår kapacitet för e-handel enormt under året, och har öppnat Willlys Hämta-stationer i mer än 20 nya butiker, så vi har kunnat möta upp efterfrågan mycket bättre.

Vad sålde ni mest av på nätet i jul?

Just när det gäller julen så är vi svenskar faktiskt rätt så traditionella när det kommer till maten. Julskinkan, sillen och allt det andra ska finnas med. Det har blivit fler gröna inslag på julborden de senaste åren, många testar vegetariska alternativ till exempelvis skinkan och köttbullarna. Under julen är det inte heller några stora skillnader i köpmönstren online jämfört med i fysiska butiker.

"Kort varsel"

Sarah Krusell – VP Brand & Commercial på modeplattformen NA-KD – säger att pandemin medfört snabba svängningar i modetrenderna. När restriktionerna slopades i höstas så märktes en stor efterfrågan på festkläder igen. Men strax före jul gjorde restriktionerna som bekant comeback.

Annons

Eftersom de senaste restriktionerna kom med så kort varsel, precis innan jul, har vi inte sett samma nedgång för just festkläder som vi sett tidigare. Jag tror att det kan bero på att just jul och nyår är högtider som många firar och vill känna sig finklädda till oavsett storleken på firandet, säger Sarah Krusell till Ehandel.

Hur har ni parerat restriktionerna den här gången?

Vi är agila och vana vid att snabbt planera om såväl utbud som marknadsföring utifrån rådande läge. Det handlar dels om att tidigare- eller senarelägga planerade produktsläpp, men också om vilken typ av plagg vi visar i interna och externa kampanjer

Har ni sett en försäljningsökning online sedan restriktionernas comeback?

I och med att vi är en renodlad e-handel är det svårt att mäta och jämföra om någon specifik förflyttning skett från butik till online. December med julhandel och vinterrea är generellt en bra försäljningsperiod för oss på NA-KD, och så även 2021.

Annons