Så drabbar ökade smittan e-handeln: ”Frånvaron tilltar”

Fler sjukanmälningar än vanligt, när smittan skenar igen.

Postnord har tidigare flaggat för att den kraftigt ökade smittspridningen, som drivs av covid-varianten omikron just nu, lett till högre sjukfrånvaro i logistik-kedjan i hela landet.

Det är framför allt inom postutdelningen vi har en kraftigt ökad sjukfrånvaro runt om i landet efter helgerna. Detta har orsakat kundpåverkan, främst vad gäller försenad post, sa Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord, till Ehandel i början av januari.

Annons

LÄS ÄVEN: Förseningar hos Postnord i hela landet – ”kraftigt ökad sjukfrånvaro”

Men hur ser det då ut hos välkända bolag inom e-handelssektorn? Vi har frågat en lång rad aktörer på e-handelsmarknaden och hittills fått svar från Mathem, Airmee, Foodora och Budbee – som ger lite olika bilder av läget. Men de flesta noterar att sjukanmälningarna har ökat, mer än vanligt.

Hjälp på kort varsel

Johan Lagercrantz, vd för Mathem, säger att de märker en ökad frånvaro, liksom "på de flesta andra arbetsplatser just nu". Främst till följd av covid-smittan. Men även på grund av VAB och vanliga förkylningar.

Men tack vare en välfungerande operativ verksamhet, med både en viss andel behovsanställda samt långsiktiga samarbeten med bemanningsföretag som kan hjälpa till på kort varsel, ser vi i dagsläget ingen större problematik för verksamheten. Däremot vill vi såklart att våra sjuka medarbetare ska krya på sig så snart som möjligt, så att de kan komma tillbaka till jobbet snart igen, säger Johan Lagercrantz till Ehandel.

Jonathan Svensson, logistikchef på Airmee, konstaterar också att fler är sjuka än normalt, även om frånvarograden skiljer sig åt mellan bolagets olika lageranläggningar i landet.

Generellt så har vi en förhöjd sjukfrånvaro jämfört med normalläget, dock har vi inte nått alarmerande nivåer. Vår personal är idag sjukskriven av olika anledningar, några med konstaterad covid-19. Men även de som är hemma på grund av andra sjukdomar som ger liknande symtom, säger han till Ehandel.

"Större pool av resurser"

Enligt Jonathan Svensson så rör det sig om en frånvaro som överstiger normalnivån med några procentenheter. Men hittills har det inte medfört några störningar i logistik- och leveranskedjan. I samarbete med partners såsom bemanningsföretag och åkerier har situationen kunnat lösas, betonar han.

Då vi likt andra inte tillåter personal att arbeta med symtom på sjukdom har vi räknat med att sjukfrånvaron ökar. Detta är med i våra planer sedan pandemin startade och vi har därför arbetat upp en större pool av tillgängliga resurser än i normalläge för att hantera detta, säger Jonathan Svensson.

Annons

Anställt 8 000 bud

Även Foodora har noterat en mindre uppgång i sjukfrånvaron sedan i fjol. Däremot har last mile-aktören, i likhet med konkurrenten Airmee, inte haft några problem med att bemanna sin flotta, enligt Johanna Lindskog Lindell, som har titeln Director of PR & Corporate Communication på Foodora.

Bara under förra året anställde vi 8000 bud för att bemöta den kraftiga efterfrågan på snabba leveranser. Alla våra anställda får tillgång till handsprit, munskydd och blir löpande informerade om säkerhet kring covid-19, säger Johanna Lindskog Lindell.

Ann Sonne, VP of Communication på Budbee, uppger också att de har klarat sig förhållandevis bra, trots smittspridningen.

Vi ser inga dramatiska sjukdomsbortfall varken i våra terminaler eller bland förarna hos våra åkeripartners. Vi arbetar aktivt med att uppmana personer som visar symtom att stanna hemma och testa sig så att vi snabbt kan identifiera och motverka en bredare sjukdomsspridning, säger Ann Sonne.

Annons