Så förstärker Postnord inför Black week: ”En storsatsning”

Här skalar man upp kraftigt för att klara trycket.

Håll i tomtehatten, för nu börjar julhandeln. Den rivstartar den 21 november med Black week. Och även om prognoserna varnar för betydligt mer avvaktande konsumtion, så har Postnord förberett sig på det värsta (eller bästa?).

De hanterade 1,1 miljoner paket i sina terminaler under Black weeks mest intensiva dygn förra året. Och gör sig redo för något liknande i år. De har listat en rad åtgärder som vidtagits inför årets stora shoppinghögtid, för att både handlare och konsumenter ska veta vad de har att vänta.

Annons

1000 fler serviceställen

Bland annat förstärker man personalstyrkan med flera tusen extra medarbetare runtom i hela landet. Man sorterar även paket på söndagar hela vägen fram till och med jul. Serviceställen för stora paket håller extra öppet och kommer att köra hemleveranser på lördagar mellan den 19 november till den 17 december, där möjlighet finns.

Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period. Vi har under året bland annat fokuserat på att utöka antalet servicepunkter till privatpersoner med en storsatsning på paketboxar runt om i hela landet. Jämfört med samma period förra året erbjuder vi i år 1 000 fler serviceställen och är nu uppe i över 3 500 paketboxar, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord, i ett uttalande.

Så hjälper man handlarna

För att optimera flödena kommer man även att styra stora kundvolymer till terminaler med större kapacitet. Man planerar även extrahämtningar hos de kunder som vill ha avlastning av paket och varubrev. Och extra transporter sätts in för att klara trycket.

Man kommer även att köra ut till vissa ombud flera gånger per dag och köra fler leveranser på lördagar till majoriteten av ombuden.

LÄS ÄVEN: Black Week kan bli en mörk vecka - köpkraften rasar kraftigt

Annons