Så går det för bygg- och möbelhandlaren – ”osäker miljö”

BHG levererar tillväxt. Men koncernen varnar för kostnadsökningar.

Noterade e-handlaren BHG Groups försäljning ökade med 21,1 procent under första kvartalet – och landade på 3,1 miljarder kronor. Aktien steg på rapporten med runt 5 procent på onsdagsförmiddagen och handlades för cirka 69 kronor.

I BHG-koncernens portfölj återfinns bland andra Trademax, Nordic Nest, Bygghemma och Furniture Box.

Annons

Miljön där vi verkar var under kvartalet mer osäkert än på länge, med Rysslands invasion av Ukraina (…) BHG påverkas inte direkt av detta ur ett affärsperspektiv, då vi inte har några anställda, kunder eller viktiga leverantörer i Ryssland eller Ukraina. Vi påverkas dock indirekt av kriget till följd av den ökade osäkerheten på marknaden vad gäller både utbuds- och efterfrågansaspekter, skriver vd:n.

Samtidigt backade det justerade rörelseresultatet till 134,2 miljoner, från 183,7 miljoner året innan.

Vi är nöjda med det. Men det här ska ses i ljuset av den komplicerade försörjningssituationen och en svag marknad med stark konkurrens, i vilken konsumentpriserna inte helt reflekterar kostnadsökningarna ännu, skriver vd:n Adam Schatz.

Under första kvartalet köpte portföljbolaget Vitvaruexperten Hemma AB – och under året väntar fler förvärv, enligt vd:n.

Annons