Så går det för julhandeln i år – ”möjligt försäljningstapp”

Osäkra tider råder.

Vad händer med julhandeln i pandemins spår? Det har HUI Research försökt ta reda på. I år kommer man med tre prognoser i arsenalen. Ett scenario med knapp tillväxt, ett med betydligt mer tillväxt och ett med en rejäl tillbakagång.

Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i rapporten.

Annons

Folkhälsomyndigheten avråder i dag från att besöka butiker och frågan är nu hur mycket restriktionerna kommer att påverka handeln. Kommer julshopparna bara att flytta ut på nätet, eller blir helt enkelt konsumtionen lägre överlag.

Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar. Vi kommer alldeles säkert fortsätta se nya innovationer och lösningar som underlättar handeln även i jul, säger Jonas Arnberg.

"Präglas av hemmatrenden"

Huvudprognosen för årets julhandel blir dock att dagligvaruhandeln växer med 5 procent och att sällanköpshandeln backar med två procent. Den totala ökningen väntas uppgå till 1 procent.
Men man kan också se framför sig ett scenario där den totala ökningen uppgår till 5 procent, eller rentav rasar med 12 procent.

Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat när vi inte vill besöka restauranger. Det skapar goda förutsättningar för en stark tillväxt i dagligvaruhandeln och andra hemrelaterade branscher som hemelektronik, möbler och heminredning, säger Jonas Arnberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!