Så gick det för Clas Ohlson i juni: ”Utmanande marknadsklimat”

"Sommarsäsongen startade senare än planerat".

Hur går det för Clas Ohlson? Jo, försäljningen var helt oförändrad i juni och landade på 714 miljoner kronor (714), jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt ökade online-försäljningen med 6 procent till 87 miljoner (82).

Marknadsklimatet har varit utmanande med mer avvaktande konsumenter, framförallt i Norge. Vår totala försäljning i juni var oförändrad jämfört med föregående år och försäljningen online ökade med 6 procent. Som tidigare konstaterats startade sommarsäsongen senare än planerat och vi har därför prioriterat att omsätta lager och driva försäljning med väsentligt fler kampanjaktiviteter, kommenterar vd:n Kristofter Tonström.

Annons

Finland går starkt

Mest växte försäljningen på den finska marknaden, med en uppgång på 10 procent till 82 miljoner – följt av Sverige, där omsättningen ökade med 2 procent till 327 miljoner.

Samtidigt backade intäkterna i Norge med 4 procent till 301 miljoner. Och utanför Norden minskade omsättningen med -13 procent till 4 miljoner.

Vi har under månaden även investerat i marknadsföring för att långsiktigt stärka vår position, och ser resultat av detta arbete framförallt på den finska marknaden där vår försäljningsutveckling fortsatt varit positiv.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!