Så många ska klicka hem sina julklappar i år: ”Viktig roll”

Stark comeback för e-handeln 2023.

Med drygt två veckor kvar till jul står det klart att svenskarna ska spendera i snitt runt 3 400 kronor på julklappar i år. Det visar en färsk undersökning från Klarna.

En majoritet, 61 procent, svarar att prisökningarna har en direkt effekt på hur man planerar sina inköp. Hälften har den här gången skapat en julklappsbudget. Samtidigt uppger fyra av tio att klappinköpen kommer att stå för den största andelen av utgifterna.

Annons

Online ikapp fysiska handeln – igen

För en av tre blir istället maten den största kostnadsposten, medan 13 procent ska lägga mest stålar på julresor. Vidare siktar 55 procent på att hitta budgetvänliga klappar. 58 procent ska däremot lägga färre paket under grannen i år.

Det är i år lika poppis att göra sina inköp online som i fysiska butiker. 33 procent ska klicka hem merparten, medan 31 procent föredrar det fysiska alternativet. 27 procent satsar på en mix.

"Bästa av två världar"

E-handeln är dock mer omhuldad bland dem som vill spara på kulorna i år. På nätet är det lättare att hitta kampanjer och att göra prisjämförelser, enligt undersökningen. Online-alternativet drar även det längsta strået bland dem som vill inspireras, spara tid, ta del av ett större produktutbud – och kunna välja bland fler betalalternativ.

Både online och offline har viktiga roller att spela framöver, vilket bekräftas av undersökningen. Utvecklingen rör sig nu mot att förena det bästa av dessa världar. Samtidigt rör sig online-shoppingen mot individuellt skräddarsydda rekommendationer och personlig service, mer lik den i fysisk butik, kommenterar Klarna Sveriges marknadschef Martina Brynielsson.

Annons