Den färska undersökningen från Arlanda, där 500 produkter inom kategorier som parfym, hudvård och solglasögon granskades, visar att hela 433 av produkterna, motsvarande 87 procent, var billigare att köpa online. Endast 63 produkter hade ett lägre pris i taxfreebutiken på flygplatsen.
Prisskillnaderna på enskilda varor är i vissa fall betydande. Ett serum var 2 777 kronor dyrare på Arlanda, medan en deodorant och en parfym kostade det tredubbla jämfört med lägsta priset online.
På väg till semestern stänger många av den ekonomiska kompassen och många resenärer antar att taxfree betyder billigt. Men risken är stor att betala onödigt mycket för produkter i taxfreen, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, i en kommentar.
Vissa produktkategorier på Arlanda utmärker sig med särskilt höga genomsnittliga prispåslag:
- Solkräm: 54% dyrare
- Parfym: 48% dyrare
- Ögonkräm: 41% dyrare
Resultaten från Arlanda ligger i linje med en liknande undersökning som Prisjakt genomförde på sex Östersjöfärjor i slutet av maj. Där fann man att priserna i taxfreebutikerna ombord i genomsnitt var 21 procent högre än online. Av de 264 produkter som då granskades var 80 procent dyrare på färjan.
LÄS ÄVEN: Taxfree-bluffen avslöjad - mycket dyrare än på nätet
Även om den genomsnittliga prisskillnaden var lägre på färjorna, fanns även där extrema exempel, som en deodorant som var 167 procent dyrare ombord.
Men trots de genomgående högre priserna visar båda undersökningarna att det fortfarande går att göra fynd för den medvetne konsumenten.
På Arlanda såldes exempelvis ett serum för över 550 kronor billigare än online, och på färjorna fanns en doftspray som var 41 procent billigare. Dessa undantag utgör dock en minoritet av det totala sortimentet.
Isabella Ahmadi betonar vikten av att vara en medveten konsument:
Näthandeln kan oftast erbjuda ett bättre pris än taxfreen. Men det enda säkra sättet att veta om du gör ett bra köp är att jämföra priserna innan du handlar, säger hon.