Medan mörkret föll över landet i november, så letade sig en strimma ljus in över handeln.
Enligt SCB:s statistik ökade nämligen detaljhandelns försäljningsvolym med 2,2 procent, jämfört med månaden innan. Dagligvaruhandeln, exklusive Systembolaget, i sin tur ökade med 1,9 procent och sällanköpsvaruhandeln med 1,8 procent.
En stor anledning till det var förstås den intensiva rea-perioden.
Efter flera månader av nedgång vände försäljningen inom detaljhandeln upp i november jämfört med oktober. Jämfört med samma månad 2021 var försäljningsvolymen dock betydligt lägre, säger Johan Nyström, statistiker på SCB, i ett uttalande.
Det var alltså inte fullt så muntert om man jämför med samma period förra året. Då såg nämligen detaljhandeln en minskad försäljningsvolym på 6,3 procent. Sällanköpsvaruhandeln föll med 8,4 procent och dagligvaruhandeln med 2,8 procent.
Med högre prislappar, drivet av inflationen, blev det dock en rejäl ökning för omsättningen på sina håll. Inte minst för dagligvaruhandeln, som ökade med 12,2 procent. Detaljhandeln studsade upp med 4 procent. Sällanköpsvaruhandeln däremot gick rakt i motsatt riktning och föll med 0,3 procent, jämfört med november 2021.