Så räddade ägarna Hemtex – ökade 60 procent

E-handel steg med nästan 50 procent.

Heminredningskedjan Hemtex backade med 6 procent under det sista kvartalet 2020. Enligt de norska ägarna Kid Interiør landade försäljningen på cirka 396 miljoner kronor. Sett till jämförbara enheter sjönk försäljningen med två procent.

LÄS ÄVEN: Köpte inredningsjätten på rea – fick extra fart i pandemin

Annons

Företaget förklarar att försäljningstappet bland annat beror på en minskad försäljning av det egna varumärket i dagligvaruhandeln, samt avvecklingen av olönsamma butiker under kvartalet.

Men bolaget kan trösta sig med ett fortsatt positivt resultat, man har till och med ökat vinsten med cirka fyra procent under perioden. EBITDA-resultatet för kvartalet uppgick till cirka 107 miljoner kronor.

Enligt koncernen var det bolagets omställning till högre marginaler och lägre kostnader som räddade Hemtex resultat i tider då försäljningen dämpades.

Under perioden gick dessutom e-handelsverksamheten starkt. Onlineförsäjlningen steg med 46 procent och summerades till drygt 55 miljoner kronor. Så det som sänkte försäljningen var de fysiska butikerna som i sin tur hade minskad omsättning på grund av pandemin.

För helåret 2020 ser siffrorna helt okej ut. Omsättningen ökade med en procent och landade på cirka 130 miljoner kronor. Samtidigt som den jämförbara försäljningen ökade med nära sju procent.

Rörelseresultatet (EBIDTA) fick sig dock ett rejäl uppsving. Det ökade med runt 63 procent under helåret och uppgick till drygt 260 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!