Så reklamsatsar e-handlarna nu: ”Inte gömma oss på molnen”

"Vi experimenterar en del med Tiktok".

Hur ska man jobba med reklam och marknadsföring i den kärvare ekonomiska miljön vi befinner oss i just nu?

Undertecknad har träffat en rad e-handlare under våren och tänkte ge er tre exempel på hur snacket går när det kommer till marknadsföringsbiten. Det är sådant man alltid kommer in på ute hos handlarna.

Annons

Kurerar sajten åt kunden

Vi börjar med e-handlaren Care of Carl i Borås som säljer tidlöst mode för män, en herrekipering online helt enkelt. Vd:n Mathias Ekström sa, i en intervju med Ehandel nyligen, att deras USP ligger mycket i att kunden kan få en helt personaliserad sajt.

LÄS ÄVEN: E-handlaren krossar drömgränsen – mot miljarden: ”God lönsamhet”

Sajten kureras utifrån olika val som kunden gör. Det handlar om att klicka på ett antal "kort" med modeller som representerar olika modestilar. Det fungerar ungefär som "kortleken" på dejtingappen Tinder.

Efter valda stilkort får kunden även välja ett antal favoritvarumärken. Sedan personaliseras och kureras sajten utifrån dessa val. De inhousebyggda algoritmerna gör jobbet.

Vi är kundens stilrådgivare genom att kurera en helt personaliserad stil på sajten. Vi vill att kunden upptäcker sin personliga stil själv. Och det är våra kurerade stilar och vårt kureringsverktyg som vi försöker marknadsföra, sa Mathias Ekström till Ehandel i slutet av maj, när vi besökte lagret i Viared utanför Borås.

Youtube i mixen

I övrigt använder sig Care of Carl fortsatt av klassisk "perfomance marketing". Och då förstås genom Google, Google-ägda Youtube och Meta som driver Facebook och Instagram. Men det är ofta just kureringsverktyget som marknadsförs i dessa kanaler, enligt Mathias Ekström.

Tiktok är på stark frammarsch som reklamkanal. Hur jobbar ni med Tiktok?

Vi experimenterar en del med Tiktok. Det är en kategori som växer hos oss och många uppskattar ju att få stiltips genom Tiktok, kring hur man stylar olika plagg och färger exempelvis.

Annons

Hur ser mixen ut mellan lönsamhets- och omsättningsfokus i er marknadsföring just nu?

Det är en mix av POAS (fokus på vinst på varje investerad reklamkrona) och ROAS (fokus på intäkten som varje investerad reklamkrona genererar). Vi vill inte ha ett ensidigt fokus på det ena eller andra, säger Matihas Ekström.

LÄS ÄVEN: Ehandel på besök: Rickard Lyko – ”vi ska bli störst i Europa”

I slutet av mars besökte undertecknad och Ehandel Lyko på deras huvudkontor i centrala Stockholm. På denna stora skönhets, hår- och hudvårdshandlare tror vd:n också på Tiktok, som marknadsföringskanal framåt. Rickard Lyko sa att det är viktigt att synas där kunderna finns – och många unga hänger bekant på just Tiktok i dag.

Men man behöver alltid anpassa innehållet utifrån kanalen och vi är även aktiva på Tiktok. Det som är bra med just den plattformen är att de har ett så otroligt tillflöde av både användare och innehåll och då blir det förstås extra viktigt att sticka ut, konstaterade Rickard Lyko.

Vad blir viralt på Tiktok?

Men det finns också svårigheter med kanalen. Ett bekymmer för e-handlare är att veta vad som blir viralt, enligt Rickard Lyko.

En del content får enorm spridning och blir superhajpat. Det är väldigt svårt och oförutsägbart att veta vad som funkar, jämfört med köpt innehåll på exempelvis Instagram. Men jag väntar mig att Tiktok blir mer som Instagram framöver, sa han.

När det kommer till balansen mellan POAS och ROAS så är det precis som i Care of Carl-fallet fråga om en mix även på Lyko.

Undertecknad besökte under våren även Florea med bas i Stockholm. En e-handlare som säljer blom-, växt- och grönsaksfröer på nätet.

LÄS ÄVEN: E-handeln växer och gror: ”Vi ska omsätta 20 miljoner i år”

Vd:n Erik Hoekstra konstaterade att han fortsatt ser ett stort värde av influencers. Det bottnar i att kunderna i dag vill få konkret och trovärdig information från andra människor om hur det går till att ta fram fröer. Och sedan också se hur de faktiskt växer.

Man vill se att saker och ting produceras på ett hållbart sett och det är extra viktigt när man jobbar med en e-handelsbutik. Alltså att man inte gömmer sig uppe på molnet någonstans, utan att man istället är öppen med vad man gör.

Influencer-odlare är nyckeln

E-handlaren har i dag tre täta influencer-samarbeten, varav en av dem även är anställd på Florea. Hon heter Anna Kubel och har 149 000 följare på Instagram. Kontot är fokuserat på lifestyle i största allmänhet, men också odling och inredning med exempelvis växter och blommor.

Alla tre har ganska olika personligheter och olika styrkor. En är livstilsinfluencer, medan de andra är lite extra duktiga på blommor och odling. De når olika målgrupper också, tror vi. Men de hjälper oss inte bara med marknadsföring, utan också med att stärka vår trovärdighet. Framför allt tycker jag att produktutvecklingen är en viktig del. De bidrar till att ta fram bra produkter, sa Erik Hoekstra till Ehandel i början av april.

Annons