Så shoppar kvinnorna i år – mindre budget än männen

Kvinnor har generellt en mindre kvartalsbudget än män.

Kvinnor har generellt mindre pengar att röra sig med än män. Det visar Prisjakts rapport Konsumentkompassen.

11 procent av kvinnorna tror att de kommer att köpa grejer (utöver mat- och exempelvis kollektivtrafik-utgifter) för över 5 000 kronor under första kvartalet i år. Motsvarande andel för männen är 23 000 kronor.

Annons

Och 12 procent av kvinnorna svarar att de bara har 1 000 kronor att spendera på annat än det absolut nödvändigaste under Q1. Motsvarande andel för männen är 9 procent. Vidare upplever fyra av tio män, 38 procent, att de har god eller mycket god köpkraft för närvarande. Motsvarande siffra för kvinnorna är 32 procent.

Männen köper teknikprylar

Men bland de mer ekonomiskt utsatta kundgrupperna svarar männen att deras köpkraft är låg eller mycket låg. I det fallet ligger männen högre än kvinnorna, som landar på 14 procent.

En större andel kvinnor än män tänker under Q1 köpa produkter inom kategorierna mode och accessoarer, skönhet och hälsa, möbler och heminredning och barnartiklar.

Männen planerar inköp inom kategorierna hemelektronik, hushållsapparater och vitvaror – samt sport & fritid, fordon, renovering och bygg. Intresset för att köpa böcker och media är dock lika stort för båda könen.

Könsstereotypa köpmönster

En större andel av kvinnorna än männen ska också köpa en begagnad produkt under kvartalet: 40 respektive 24 procent.

Intresset för cirkulära varor är större bland kvinnorna, men vi ser också att klart fler män planerar att köpa en produkt med reservdelar eller som går att reparera, vilket också kan anses vara hållbar konsumtion, kommenterar Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt:

Ser man till vilka kategorier som lockar män jämfört med kvinnor är det ganska könsstereotypa shoppingbeteenden där kläder, skönhet och leksaker står på kvinnornas inköpslista, medan männen suktar efter varor inom elektronik, fordon och bygg.

Annons
Annons