Så shoppar svenskarna just nu – här är de hetaste trenderna

"Klirr i kassan för många".

Nu är det dags igen. Prisjakt har kartlagt de hetaste köptrenderna i sin återkommande Konsumentkompass.

Prisjakts Köpkraftindex för det andra kvartalet 2024 landar den här gången på 6,2. Det är ett litet tapp jämfört med förra kvartalets 6,3 men en svag ökning jämfört med samma period i fjol, som låg på 6,1.

Annons

Var tredje svensk, 33 procent, säger sig ha goda möjligheter att spendera pengar de kommande tre månaderna. Under förra kvartalet var optimismen något större, 35 procent.

Stabilare elpriser

Samtidigt fortsätter svenskens snittbudget att öka med 5 procent – jämfört med samma period i fjol. Och med 12 procent, jämfört med föregående kvartal.

I vinter var elpriserna stabilare och den som förberett sig på hisnande räkningar kanske fick oväntade pengar över. Dessutom vankas det skatteåterbäring vilket ger klirr i kassan för många. Men även om vi tycks kunna planera för större inköp igen, anas en viss återhållsamhet, kommenterar Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

I årets andra kvartal planerar 49 procent av svenskarna att handla kläder och accessoarer, 30 procent ska köpa skönhetsprodukter och 26 procent sport- och fritidsgrejer. Därefter följer renovering och bygg, 22 procent.

Gröna val

Mer än hälften av konsumenterna, 53 procent, tycker att hållbarhetsaspekten är viktig när de handlar fysiska varor. Men 30 procent är fortsatt neutrala eller är tveksamma.

67 procent handlar secondhand i någon utsträckning. Men kvinnor väljer oftare cirkulärt än män, 75 procent respektive 61 procent. De allra flitigaste begagnatkonsumenterna är kvinnor mellan 18 och 29 år. 28 procent av dem handlar cirkulära varor vid mer än hälften av sina inköp.

Cirkulär shopping är här för att stanna, och växa. Unga och kvinnor driver trenden. Det kan förklaras av gruppernas miljömedvetenhet och genom den explosion av andrahandsmode för dam som uppstått de senaste åren. Ungas attityd till secondhand kan också vara mer positiv än den äldre generationens, kommenterar Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Annons
Annons