Så shoppar svenskarna nu – efterlängtat trendbrott: ”Hoppfull”

Vänder uppåt, efter fritt fall.

Är vargavintern över för e-handlarna? Enligt Prisjakts Köpkraftindex finns det en del som talar för det. Här mäter man på en skala mellan 1 och 10, där 1 betyder att konsumenter upplever att de har mycket små möjligheter att konsumera och 10 att de har mycket goda möjligheter.

Och jämfört med fjärde kvartalet förra året, som landade på 5,9, ser man nu en liten uppgång, ett trendbrott rentav. För perioden januari till mars landar index nämligen på 6,0, det är första gången på ett år som man noterar en ökning.

Annons

Det är dock fortfarande en rejäl minskning från Q1 2022, då motsvarande siffra landade på 7,0.

Köpkraftindex har haft ett fritt fall under 2022, men nu ser vi en stabilisering. Det är extra intressant med tanke på att konsumenterna gjort den här bedömningen under ”fattiga januari”, en period när hushållsekonomin ofta är hårt pressad. Det återstår att se om botten är nådd, men jag väljer att vara hoppfull, säger Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt.

Budgeten minskar

Den genomsnittliga svensken planerar att handla fysiska varor för 8 849 kronor under det första kvartalet. Det är nästan 2 200 kronor mindre än motsvarande kvartal förra året.

Mest inköp planeras i kategorin mode, kläder och accessoarer - 43 procent uppger att man kommer att shoppa just det. Därefter följer sport och fritid med 26 procent och skönhet och hälsa kniper tredjeplatsen med 25 procent.

Trenderna som ökar mest

Prisjakt bjuder även på lite trender och vi kan notera att luftfuktare flög i januari med en ökning på 178 procent. Febertermometrar sköt även i höjden med en ökning på 172 procent. Laserskrivare var också populärt i januari med en ökning på 77 procent och dammsugare fick sig ett uppsving med 69 procent.

Slutligen kan vi konstatera att svenskarna blir allt mer positivt inställda till begagnade produkter. 31 procent uppger att de kommer att köpa en sådan i första kvartalet i år - en ökning med 8 procentenheter från Q1 2022.

Annons